🔥146

متقاضیان خرید خودروهای وارداتی بخوانند | تا این تاریخ وقت مهلت واریز پول دارید

مدیر سامانه یکپارچه خودروها از اعلام نتایج خودروهای وارداتی و بارگذاری آن در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی از عصر امروز (شنبه) خبر داد.


مجوز واردات خودروهای کارکرده رسما صادر شد / چه کسانی واردکننده خودرو می‌شوند؟

مهدی تقدسی  ضمن اعلام این خبر اعلام کرد: نتایج هفدهمین مرحله از عرضه خودروهای وارداتی مشخص شده و در سایت سامانه یکپارچه خودروها بارگذاری شده است.

مدیر سامانه یکپارچه خودروها ادامه‌ داد: بدین ترتیب متقاضیانی که طی موعد مقرر، پنج اولویت از ٣۶ مدل خودروی عرضه شده مورد نظر خود را ثبت کرده بودند، از عصر امروز (شنبه) می‌توانند با مراجعه به سایت سامانه‌ یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی به نشانی saleauto.ir از نتیجه تخصیص یا عدم تخصیص خود مطلع شوند.

وی تاکید کرد: مشتریانی که تخصیص به آن‌ها صورت گرفته‌است، پس از دریافت پیامک واریز وجه از سوی شرکت واردکننده خودروی خود، به مدت پنج روز فرصت خواهند داشت که واریز وجه را انجام دهند.

تقدسی تصریح کرد: چنانچه طی این مدت متقاضی واریز وجه خود را انجام ندهد، از لیست تخصیص حذف خواهد شد و برای مراحل بعدی، بایستی مجدد از ابتدا و با تعریف حساب وکالتی اقدام کند. همچنین با توجه به اینکه این مرحله از خودروهای وارداتی عرضه شده، آخرین فرصت‌ برای ثبت‌ درخواست خودرویی متقاضیان مرحله اول (ثبت‌نامی‌ها و اولویت‌دارهای مرحله اول) بوده است، چنانچه ثبت درخواست خودرویی نداشته‌اند (باتوجه به اینکه نسبت به متقاضیان جدید اولویت هم داشتند) نوبت‌هایشان دیگر از بین رفته و برای ثبت‌نام در مراحل بعدی عرضه، بایستی از ابتدا اقدام کنند؛ در حقیقت دیگر هیچ صف تخصیصی وجود ندارد.

سامانه ثبت نام خودرو وارداتی

نحوه ورود به سامانه خودروهای وارداتی (saleauto.ir)

وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ثبت‌نام و خرید خودروهای وارداتی سایتی به نشانی saleauto.ir راه‌اندازی کرده است که همه متقاضیان می‌توانند انتخاب و ثبت‌نام خودرو مورد نظر خود را از طریق این سایت انجام دهند.

سایت خودروهای وارداتی بر اساس بخشنامه‌های وزارت صمت، در برهه‌های زمانی مختلف امکان ثبت‌نام واجدین شرایط را فراهم آورده است؛ بنابراین برای ثبت‌نام در این سایت باید منتظر بخشنامه‌های این وزارت‌خانه باشید.

زمان بندی ثبت نام خودرو وارداتی

بعد از تصویب قانون واردات خودرو از سوی مجلس و ابلاغ آن به وزارت صمت، این وزارت‌خانه با راه‌اندازی سامانه یکپارچه واردات خودرو در اسفند سال ۱۴۰۱، اولین مرحله ثبت‌نام در این سامانه را شروع کرد که روند این ثبت‌نام تا فروردین ۱۴۰۲ ادامه داشت.

در مهر ماه سال ۱۴۰۲ فراخوان افرادی که در مرحله اول ثبت نام خودروهای وارداتی نام‌نویسی کرده بودند، آغاز شد و از اواخر پاییز هم این خودروها به متقاضیان تحویل داده شدند که این روند تا به امروز ادامه داشته است.

بر اساس ابلاغیه جدید وزارت صمت، دومین مرحله از ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه از تاریخ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ شروع شد و تا ساعت ۱۵ روز ۲۴ بهمن ادامه داشت.

نحوه ثبت نام در saleauto.ir

برای ثبت نام و خرید خودرو وارداتی باید از طریق سامانه یکپارچه اقدام کنید. برای این منظور کافی است مراحل زیر را به‌صورت گام به گام دنبال کنید:

مرحله اول: وارد سایت سامانه یکپارچه به نشانی saleauto.ir شوید و در صفحه اصلی این سایت در منوی بالایی گزینه «ثبت‌نام» را انتخاب کنید.

مرحله دوم: در صفحه ثبت‌نام، اطلاعات شخصی و بانکی خود به همراه رمز عبور حساب کاربری را وارد کنید و روی دکمه «ثبت‌نام» در پایین صفحه کلیک کنید تا بعد از بررسی صحت اطلاعات، پیامک تایید ثبت‌نام به شماره همراه شما ارسال شود.

مرحله سوم: بعد از ثبت‌نام روی گزینه «ورود» کلیک کنید. سپس با ورود به سامانه یکپارچه خودرو، از بین محصولات موجود در این سایت، خودرو وارداتی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مدارک و شرایط لازم برای ثبت نام خودروهای وارداتی

ثبت نام در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی شرایط و ضوابط خاص خود را دارد؛ از جمله شرایط ثبت‌نام در این سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اولین شرط واردات خودرو، داشتن گواهینامه شخص متقاضی است. تنها افرادی می‌توانند در این سایت ثبت‌نام کنند که گواهینامه رانندگی داشته باشند.
فرد نباید در ۴۸ ماه اخیر از طریق هیچ‌یک از شرکت‌های خودروساز داخلی و یا بورس کالا برای ثبت‌نام خودرو اقدام کرده باشد. این موضوع تا زمان تحویل خودرو نیز بررسی می‌شود.
برای ثبت‌نام در این طرح، افراد نباید دارای خودرو با پلاک انتظامی فعال باشند. این شرط تا زمان تحویل خودرو بررسی می‌شود؛ یعنی اگر فرد بعد از ثبت سفارش در این سایت، خودرویی خریداری کند که تعویض پلاک آن به نام خودش باشد، سفارش وی لغو خواهد شد.
علاوه بر این شرایط، شخص باید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود گذاشته باشد که این مبلغ تا زمان تحویل خودرو در این حساب مسدود خواهد بود.

حساب وکالتی چیست؟

حساب وکالتی نوعی حساب بانکی است که در آن فرد افتتاح‌کننده حساب اجازه می‌دهد تا فرد یا سازمان دیگری مثل بورس کالا یا شرکت‌های خودروسازی از آن حساب، برداشت وکالتی داشته باشند. به‌طور مثال یکی از شروط ثبت نام در سامانه خودرو وارداتی، افتتاح حساب وکالتی به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای وزارت صمت است که فرد باید این مبلغ را قبل از ثبت‌نام در حساب خود مسدود کند.

نتایج قرعه کشی خودروهای وارداتی برقی

مهدی تقدسی مدیر سامانه یکپارچه خودروها اظهار کرد: از عصر روز پنجشنبه، نتایج قرعه کشی خودروهای برقی برای برخی از متقاضیان در سامانه یکپارچه به نشانی https://evauto.ir/ قابل رؤیت شده است اما نتایج کامل برای همه شرکت‌کنندگان مشخص نشده و سایت به حالت به روزرسانی بازگشت.

وی افزود: این فرآیند اعلام نتایج تا امروز تکمیل خواهد شد و نتایج نهایی اولویت‌دهی، تا پایان روز ۱۹ خرداد ماه مشخص می‌شود.

تقدسی خاطرنشان کرد: متقاضیان در سه دسته تقسیم، خواهند شد. دسته اول متقاضیانی هستند که خودرو به آنها تخصیص داده شده است. دسته دوم متقاضیانی‌اند که در صف انتظار موقتیِ خرید خودروی مورد نظر قرار می‌گیرند تا در صورت عدم تکمیل وجهِ دسته اول یا افزایش ظرفیت فروش، خودرو به آنها تخصیص داده شود. در نهایت دسته سوم، متقاضیانی هستند که در وضعیت عدم تخصیص قرار خواهند گرفت و مشمول تخصیص در این دوره، نخواهند بود.

گفتنی است، پس از راه اندازی سامانه ویژه عرضه خودروهای برقی بالغ بر ۱۴۰ هزار نفر برای خرید این خودروها ثبت نام کردند که در نهایت به دلیل عرضه ۱۰ هزار خودرو، مقرر شد با استفاده از شیوه قرعه کشی، برندگان مشخص شوند و خودرو تحویل بگیرند.

بر همین اساس نیز متقاضیان می‌توانند با مراجعه به پنل خود، از وضعیت ثبت نام خود مطلع شود.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید