مدال و نام سریع‌ترین خودرو برقی جهان به Aspark Owl SP600 رسید | با سریع ترین خودروی برقی جهان آشنا شوید

خودروی برقی Aspark Owl SP600 با دستیابی به سرعت ۴۳۸.۷ کیلومتر بر ساعت رکورد جدیدی را ثبت کرد و عنوان سریع‌ترین خودروی برقی جهان را از آن خود کرد.


خودرو برقی

این مدل که تکاملی از مدل اصلی Aspark Owl است، توسط Manifattura Automobili Torino در ایتالیا توسعه و ساخته شده است.

مسانوری یوشیدا، مدیرعامل شرکت Aspark که این شرکت را در سال ۲۰۰۵ تأسیس کرد، گفت:
«حدود ۱۰ سال است که روی هایپرکار Owl کار می‌کنیم. هدف ما رسیدن به سریع‌ترین خودروی شتاب‌گیر جهان بود و امروز [هشتم ژوئن] با هایپرکار جدید خود یعنی Owl SP600 به رکورد سرعت نهایی جهان دست یافتیم. این توانایی فنی، همۀ افراد درگیر را به برتری شخصی و پیشرفت جهشی در آینده الهام می‌دهد.»

خودروی Aspark Owl SP600 با استفاده از چهار موتور الکتریکی قدرتمند، قدرتی معادل 1985 اسب بخار و گشتاوری معادل 2000 نیوتن متر تولید می‌کند. این قدرت خارق‌العاده به این خودرو شتاب فوق‌العاده‌ای می‌دهد و این امکان را ایجاد می‌کند که در 1.72 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت برسد.
خودروی Aspark Owl SP600، علاوه بر قابلیت‌های فوق‌العاده در سرعت و قدرت، دارای طراحی بیرونی شیک و منحصر به فردی می‌باشد. بدنۀ این خودرو از فیبر کربن ساخته شده است که نه تنها استحکام بالایی به آن می‌بخشد، بلکه باعث کاهش وزن آن نیز می‌شود، همچنین بهبود عملکرد و کارایی بالاتری در زمان رانندگی دارد. کابین خودرو نیز با تجمل و راحتی تمام طراحی شده است و با استفاده از مواد اولیۀ با کیفیت بالا، تجربه‌ای لوکس و دلپذیر را برای سرنشینان فراهم می‌آورد.

خودروی برقی Aspark Owl SP600 در حال حاضر تنها در تعداد محدودی تولید می‌شود و دارای قیمتی معادل 3.56 میلیون دلار است. این خودرو علاوه بر اینکه به عنوان یک شاهکار مهندسی شناخته می‌شود، یک نقطۀ عطف در تاریخ صنعت خودروسازی نیز به شمار می‌آید.
Aspark Owl SP600 برای اولین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال 2017 به عنوان نمونۀ اولیه‌ای که می‌تواند در 1.89 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد، معرفی شد. تا نوامبر 2019، قیمت این خودرو، که دارای توان 1480 کیلووات و گشتاور 2000 نیوتن‌متر (1475 پوند بر فوت) است، 3.1 میلیون دلار بود و با استفاده از تایرهای مسابقه‌ای توانایی رسیدن به سرعت 96.5 کیلومتر در ساعت (60 مایل در ساعت) در زمان 1.69 ثانیه را داشت.

Aspark با همکاری تولیدکنندۀ بوتیک ایتالیایی Manifattura Automobili Torino، تولید تنها 50 دستگاه از این مدل را برنامه‌ریزی کرده است. اولین نمایشگاه رسمی این شرکت در اوزاکای ژاپن بود و فروش این خودرو را در آمریکای شمالی و اروپا در دسامبر 2020 آغاز کرد.
مشخصات کلیدی مدل تولیدی خودروی برقی Aspark Owl SP600 شامل 1456 کیلووات (1953 اسب بخار)، قدرت خروجی از چهار موتور و 4600 نیوتن متر (3392.785 پوند فوت) گشتاور در هر چرخ عقب، به اضافۀ 2120 نیوتن متر (1563.6 پوند فوت) در هر چرخ جلو می‌باشد. شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت آن 1.78 ثانیه و حداکثر سرعت 413 کیلومتر در ساعت (256.6 مایل در ساعت) است. محدودۀ هر بار شارژ برای بستۀ باتری لیتیوم یونی 69 کیلووات ساعتی 400 کیلومتر (248.5 مایل) گزارش شده است.

خودروی Aspark Owl SP600 با ارتفاعی بسیار پایین، تنها ۹۱۰ میلی‌متر، بر روی لاستیک‌های بزرگ میشلن قرار دارد که لاستیک‌های جلوی آن ۲۶۵/۳۵ ZR20 و لاستیک‌های عقب آن ۳۲۵/۳۰ ZR21 است. این خودرو از شارژ سریع ۲۰۰ کیلووات/۸۰۰ ولت پشتیبانی می‌کند و دارای سیستم تعلیق دوجناقی با کنترل فعال ارتفاع و ترمزهای دیسکی سیکوم است، که به خوبی کارایی آن را تکمیل می‌کند.
در سال گذشته، Aspark Owl SP600 برای ثبت دو رکورد جهانی گینس به بریتانیا سفر کرد و در فرودگاه الوینگتون در یورکشایر، سریع‌ترین هشتم مایل و سریع‌ترین یک چهارم مایل را به نام خود ثبت کرد. چند ماه پیش، این ابرخودروی الکتریکی در نمایشگاه Amelia Concours d’Elegance در ایالات متحده به نمایش گذاشته شد و پیش از حضور در نمایشگاه سوپرکارهای میامی برای مذاکره در مورد فروش، به نمایش درآمد.

جدیدترین خبر این است که Aspark Owl SP600 که این ماه رکورددار است، در واقع نمونۀ اولیه‌ای از یک نسخۀ جدید به نام SP600 می‌باشد، که توسط Manifattura Automobili Torino (MAT) توسعه و ساخته شده است. این خودرو با بریجستون برای تولید لاستیک‌های سفارشی Potenza Race همکاری دارد. علاوه بر این، گفته شده که این نمونۀ اولیه تحت «مجموعه‌ای کامل از آزمایش‌های مجازی و فیزیکی» به همراه اعتبارسنجی تونل باد قرار گرفته است، امّا جزئیات بیشتری دربارۀ توصیف آن به عنوان «تکامل Aspark Owl اصلی، توسعه‌یافته برای حداکثر سرعت» ارائه نشده است.
Aspark جزییات زیادی در مورد خودروی برقی Aspark Owl SP600 فاش نکرده است، امّا «مجموعه‌های کامل از آزمایش‌های مجازی و فیزیکی» بر روی آن انجام می‌شود، همچنین اعتبارسنجی تونل باد برای بهینه‌سازی عملکرد آن مورد اشاره قرار گرفته است. این تصمیم بر روی ایرودینامیک و پرفورمنس، نشان می‌دهد که Aspark مصمم است تا سریع‌ترین خودروی برقی جهان را از آن خود کند.

در دومین تلاش روز در پیست تست خودروپاپنبورگ در آلمان، مارک باسنگ، برندۀ ۲۴ ساعتۀ نوربرگ‌رینگ، پشت فرمان خودرو نشست و رکورد سرعت ۴۳۸٫۷ کیلومتر در ساعت (۲۷۲٫۵۹۵ مایل در ساعت) را ثبت کرد. این سرعت 26.7 ثانیه سریع‌تر از رکورد قبلی ریمک نورا است، که در سال 2022 در همین پیست با استفاده از دستگاه اندازه‌گیری Racelogic V-Box مبتنی بر GPS ثبت شده بود.

با وجود دستاورد چشمگیر Aspark و با توجه به علاقۀ ریمک به ثبت رکورد، بعید به نظر می‌رسد که Mate Rimac برای تلاش در راستای بازپسگیری این عنوان زمان زیادی منتظر بماند.

رقابت بین Aspark Owl SP600 و Rimac Nevera نوید‌دهندۀ آینده‌ای هیجان‌انگیز برای صنعت خودروهای برقی است. این دو ابرخودرو نشان می‌دهند که پتانسیل این نوع خودروها تا چه حد می‌تواند باشد و مرزهای سرعت را جابه‌جا کند.

برچسب‌ها:

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید