🔥159

هوندا ENS1 با طراحی شگفت انگیز | معرفی هوندا ENS1 با مشخصات فنی

هوندا ENS1 یک کراس اوور برقی است که توسط شرکت معین خودرو ایرانیان و اروین خودرو در ایران عرضه می‌شود.


هوندا ENS1 یک کراس اوور نسبتا کوچک و جمع و جور با قوای محرکی تمام الکتریکی است که در اصل نسخه برقی هوندا وزل یا همان هوندا HR-V به شمار می‌رود. نسل سوم هوندا HR-V از سال ۲۰۲۱ پا به میدان گذاشت و در همان سال شرکت دانگ فنگ-هوندا نسخه برقی این محصول را با نام E-NS1 به میدان فرستاد.

بنابراین این خودرو نیز از تولیدات شرکت دانگ فنگ است که با نظارت کامل کمپانی هوندا به تولید می‌رسد و از آنجا به بازارهای مختلف شامل اروپا و بریتانیا ارسال می‌شود. این محصول در بازار اروپا تحت عنوان ENY1 به فروش می‌رسد و دو تیپ از آن در سال ۲۰۲۳ در بریتانیا عرضه شده است.

خوشبختانه هوندا E-NS1 جا پای رقبای چینی خود نگذاشته و همچنان اصالت و سادگی دلنشینی را در طراحی بیرونی خود به نمایش می‌گذارد. فرم بدنه این کراس اوور کوچک تقریبا حالتی کوپه مانند در قسمت پشت ارائه می‌دهد که این موضوع در جذابیت بیشتر آن تاثیرگذار بوده است.

در نمای روبرو به جای جلوپنجره از یک پنل یکنواخت استفاده شده که پورت‌های شارژ زیر آن قرار گرفته‌اند. دریچه بزرگ هواکش در قسمت زیر سپر وجود دارد تا هوای مورد نیاز برای خنک‌سازی موتور برقی و باتری از طریق آن تامین شود. به کارگیری پلاستیک‌های مشکی پیانویی و کروم‌کاری‌های مختلف در نواحی پایین سپر هم باعث لوکس‌تر به نظر رسیدن این خودروی میان قیمت برقی شده است.

هماهنگی قابل توجه طرح چراغ‌های جلو و عقب با سایر المان‌های بدنه این نتیجه را به ذهن می‌رساند که در مجموع ظاهر هوندا ENS1 کاملا موجه جلوه می‌کند و می‌تواند وقار و گیرایی مورد نظر مشتریان این دست از خودروها را به ایشان ارائه دهد.

هوندا ENS1 تنها از یک موتور برقی نیروی مورد نیاز خود را تامین می‌کند. این پیشرانه الکتریکی قدرتی برابر ۲۰۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۱۰ نیوتن متر را از طریق یک گیربکس تک سرعته به محور جلو منتقل می‌کند. این میزان گشتاور به صورت لحظه‌ای و بدون کم‌وکاست به چرخ‌های جلو می‌رسد و شتاب لحظه‌ای بسیار لذت بخشی را موجب می‌شود. طبق برخی اطلاعات موجود شتاب صفر تا صد هوندا وزل برقی زیر ۸ ثانیه است که قطعاً برای خودروهای بنزینی هم‌رده به سادگی قابل دستیابی نخواهد بود.

پک باتری لیتیومی موجود در هوندا ENS1 یکی از پرظرفیت‌ترین نمونه‌های موجود در خودروهای برقی راه‌یافته به بازار ایران محسوب می‌شود و ظرفیت ۶۸.۸ کیلووات ساعت ارائه می‌دهد. درنتیجه می‌توان با یک مرتبه شارژ تا حدود ۵۱۰ کیلومتر مسافت را پیمود که برد بسیار مناسبی به حساب می‌آید.

برای شارژ این باتری ۲ پورت در قسمت جلو خودرو تعبیه شده است؛ یکی از این پورت‌ها مرتبط با برق خانگی یا AC است که به شارژر معمولی خودرو وصل می‌شود. در این ترتیب می‌توان باتری هوندا ENS1 را ظرف مدت زمان حدود ۹.۵ تا ۱۰ ساعت با برق خانگی فول شارژ کرد. اما اگر به ایستگاه فست شارژ DC بروید، می‌توانید ظرف مدت ۴۰ دقیقه این باتری را از ۳۰ به ۸۰ درصد شارژ کنید.

فضای داخل کابین هوندا ENS1 به قدری متعادل و متناسب طراحی شده که احتمالاً کمتر کسی می‌تواند نسبت به آن انتقاد جدی داشته باشد. طراحی این کابین نه آن‌قدر مدرن به نظر می‌رسد که حس فانتزی بودن به بیننده القا کند و نه آنقدر کلاسیک است که برخی آن را قدیمی و از مد افتاده بدانند. این سبک طراحی دقیقاً همان چیزی است که می‌تواند سلیقه تمام مشتریان را پوشش دهد و باعث رضایت اکثر کاربران این خودرو شود.

یک نمایشگر بزرگ دیجیتال در میانه داشبورد به صورت عمودی قرار گرفته و کلیه کلیدهای تنظیم‌گر به علاوه سایر وظایف سیستم اطلاعات سرگرمی را یکجا جمع کرده است. روی کنسول داشبورد دکمه‌های تعیین وضعیت دنده قرار دارد و اثری از شیفتر دنده دیده نمی‌شود. فرمان خودرو بسیار خوش‌دست و تا حدودی اسپرت احساس می‌شود. حتی پشت آن می‌توان پدل شیفتر را مشاهده کرد. با توجه به آنکه یک خودروی برقی روبروی ماست، در نتیجه وجود پدل شیفتر به تعویض دنده مربوط نمی‌شود، بلکه می‌توان با آن سیستم بازیابی انرژی باتری‌ها از طریق ترمز را کنترل کرد.

سطح کیفی متریال کابین این خودرو نیز در حد متوسط رو به بالا قرار دارد و نسبت به خودروهای هم‌رده حس بهتری به کاربر منتقل می‌کند. داخل اتاق نسبتاً جادار است و می‌توان گفت که افراد با قد حدود ۱۸۰ سانتیمتر در صندلی‌های ردیف دوم به مشکل جدی برنمی‌خورند. همچنین صندوق عقب هوندا ENS1 حدود ۶۹۰ لیتر ظرفیت دارد که در این کلاس بسیار مناسب و جادار به حساب می‌آید.

در مورد امکانات هوندا وزل برقی هم باید بدانید که طبق اطلاعات فعلی، این کراس اوور معین خودرو با تجهیزات زیر به بازار ایران می‌آید اما احتمال تغییر در نوع آپشن‌های آن وجود دارد:

ایربگ‌های جلو، کروز کنترل، حسگرهای پارک جلو و عقب، دوربین عقب، تنظیم برقی صندلی راننده، تهویه مطبوع اتوماتیک، ترمز پارک برقی، اتوهلد، رادار هشدار برخورد از جلو، سنسور پایش وضعیت راننده، بازیابی انرژی ترمزها، سقف پانوراما دوتکه، نمایشگر مالتی مدیا لمسی ۱۵.۴ اینچی، پشت آمپر دیجیتال و… .

امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی شش کیسه هوا – کیسه هوای زانوی راننده (در نسخه فول آپشن) – رادار نقطه کور – رادار خط خوان – ترمز اضطراری جلو – اخطار برخورد از جلو – سامانه کنترل پایداری الکتریکی -سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی
امکانات رفاهی سقف شیشه ای با سایه بان دستی – نور بالای اتوماتیک – تنظیم حالت رانندگی – تهویه اتوماتیک دو کاناله – نمایشگر لمسی – دوربین دنده عقب – دوربین ۳۶۰ درجه (در نسخه فول آپشن) – دوربین عقب برای آینه مرکزی خودرو – سنسور نور – سنسور باران – تریم داخلی چرم – صندلی برقی راننده – گرمکن صندلی های جلو – نور پردازی کابین – استارت دکمه ای – کروز کنترل تطبیقی – فرمان کمکی برقی – رینگ آلومینیومی – درِ صندوق عقب برقی – سیستم صوتی حرفه ای (در نسخه فول آپشن) – فناوری LED چراغ ها – پدل شیفتر پشت فرمان بازیافت انرژی – شارژر بیسیم تلفن همراه – شارژر همراه خودرو
مزایا و معایب
مزایا قابلیت پیمایش به نسبت خود در حالت برقی – هزینه نگهداری کم – امکانات ایمنی و رفاهی مناسب – کیفیت ساخت بالا – شتاب خوب
معایب نبود زیر ساخت شارژرهای DC فست شارژ به صورت گسترده و قابل قبول
رقبای هوندا ENS1
در بازارهای بین‌المللی محصولاتی همچون کیا EV6، تویوتا bZ4X و نیسان آریا نزدیک‌ترین رقبای هوندا ENS1 به شمار می‌روند که احتمال حضورشان در بازار ایران نیز کم نیست. احتمالا در آینده با گسترش زیرساخت خودروی برقی در کشورمان و استقبال بالاتر مشتریان ایرانی از این خودروها، شاهد حضور کراس اوورهای متعدد برقی در ایران خواهیم بود که می‌توانند رقیب هوندا ENS1 باشند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید