بشیر عمرانی با بیان اینکه بخشنامه و نرمافزار افزایش دستمزد مازاد بر دستمزد مقطوع رانندگان بین شهری آماده و به تمامی واحدهای اجرایی این سازمان ارسال شده است، افزود: رانندگانی که تمایل به افزایش دستمزد مازاد دستمزد مقطوع داشته باشند در ابتدا لازم است با مراجعه به صفحه خود در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir از وجود و صحت سوابق پرداخت حق بیمه خود اطمینان حاصل کنند و سپس با مراجعه به شعبه محل بیمهپردازی نسبت به ارائه و تکمیل فرم درخواست تعیین میزان دستمزد مازاد و همچنین درج مجموع سوابق پرداخت حق بیمه خود تا تاریخ تقاضا و مطابق جدولی که در این خصوص بر اساس معیارهای سن و سابقه پرداخت حق بیمه تهیه شده و در اختیار متقاضی گذاشته میشود، اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی این امکان را فراهم ساخته است که رانندگان برون شهری در صورت تمایل و با پرداخت حق بیمه مازاد بر دستمزد مقطوع این قشر، از میزان مستمری بالاتری در آینده برخوردار شوند گفت: رانندگانی که تمایل به استفاده از قابلیت انتخاب افزایش دستمزد مازاد بر دستمزد مقطوع دارند، میبایست همه ماهه حق بیمه دستمزد مازاد را به اضافه اصل حق بیمه و در مهلت مقرر به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند تا خللی در روند تداوم حمایتهای مقرر در قانون تامین اجتماعی برای آنان پیش نیاید.
عمرانی افزود: حق بیمه دستمزد مازاد بر دستمزد مقطوع، مشمول معافیت موضوع ماده (۷) قانون هدفمندسازی یارانه ها و بند (ب) ماده (۱۱) آئین نامه اجرایی قانون مذکور نیست و لازم است با نرخ کامل (۲۷ درصد) توسط بیمهشده بصورت انفرادی و یا توسط شرکتهای تعاونی کارگزار حمل ونقل بصورت گروهی پرداخت شود.
مدیر کل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمین اجتماعی اظهارکرد: پذیرش درخواست رانندگان متقاضی افزایش دستمزد مازاد، منوط به پرداخت و تسویه حساب کامل حق بیمههای گذشته و ایامی که بیمهشده مشمول قانون بیمه اجتماعی رانندگان بین شهری بوده، است. این نکته نیز قابل توجه است که چنانچه رانندگان به هر دلیلی از ادامه پرداخت حق بیمه مازاد منصرف شوند، ضروری است قبل از پرداخت حق بیمه ماه جاری، بلافاصله موضوع را به شعبه بیمهپردازی خود اعلام کنند.
به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، شایان ذکر است این اقدام به منظور افزایش مستمری رانندگان بین شهری در دوران بازنشستگی انجام شده است، تا پیش از این بخشنامه، نرخ دریافت حق بیمه از رانندگان تابع دستمزد مقطوع ابلاغی از سوی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی بود، به همین دلیل در ایام بازنشستگی مشمول دریافت حداقل حقوق بودند. با اجرای این بخشنامه امکان افزایش مستمری آنان در دوران بازنشستگی فراهم خواهد شد.
امیرعباس قدرتی، با اشاره به هدیه ازدواج به بیمهشدگان اجباری سازمان تأمین اجتماعی، اظهار کرد: کمکهزینه ازدواج به عنوان یکی از حمایتهای موضوع ماده ۳ قانون تأمین اجتماعی است و سازمان تامین اجتماعی به استناد ماده ۸۵ قانون مذکور، به بیمهشدگان زن یا مرد که برای اولین بار ازدواج میکنند و دارای شرایط قانونی لازم هستند، مبلغی معادل یک ماه متوسط حقوق یا مزد بیمهشده به عنوان کمک ازدواج پرداخت میکند.
وی در تشریح شرایط بیمهشده برای دریافت کمکهزینه ازدواج، گفت: دریافتکننده در صورتی میتواند این کمکهزینه را دریافت کند که ازدواج اول بیمهشده باشد، در تاریخ ازدواج رابطه استخدامی بیمهشده با کارفرما قطع نشده باشد، بیمهشده باید طی پنج سال قبل از تاریخ ازدواج حداقل ۷۲۰ روز سابقه کار و پرداخت حقبیمه داشته باشد. اگر زن و شوهر هر دو دارای شرایط فوق باشند کمک هزینه یاد شده به هر دو نفر پرداخت میشود.
رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاهمدت سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر اینکه میزان کمکهزینه ازدواج، معادل یک ماه متوسط حقوق یا مزد بیمهشده طی دو سال قبل از تاریخ عقد است، افزود: درصورتی که که مبلغ کمکهزینه ازدواج محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در سال وقوع عقد افزایش مییابد.