واریز علی‌الحساب یک میلیونی متناسب سازی حقوق بازنشستگان | دستور دقیقه ۹۰ برای واریز باقی مانده همسان سازی حقوق بازنشستگان

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هر چه سریع‌تر اجرا نشود؛ مجلس ورود می‌کند.


بازنشستگان

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم و اهمیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: مجلس در ابتدا لایحه برنامه هفتم را کلاً به‌خاطر بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان رد کرد، بعد دولت، بندی را به برنامه هفتم اضافه کرد که در آن گفته شده بود یک درصد ارزش‌افزوده به‌عنوان پرداختی به بازنشستگان اضافه شود.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: پس از شهادت شهید رئیسی بنده با آقای پزشکیان صحبت کردم و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از مواردی بود که بنده درباره آن با جناب پزشکیان جلسه خصوصی گذاشتم. ایشان هم قول داد تا به قانون همسان‌سازی عمل کند، اما نمی‌دانم چرا رؤسای جمهور قول می‌دهند ولی وفا نمی‌کنند. این مورد که قانون نیز هست و باید عمل شود.

سلیمی با اشاره با تأمین اعتبار مجلس برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: اعتبار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را مجلس تأمین کرده است. در واقع از مواردی نیست که مدعی شوند مجلس اعتبار اختصاص نداده است. هزینه‌کردن این وجه در مواضع دیگر غیرقانونی است؛ چرا که این هزینه حق بازنشستگان است.

وی اظهار داشت: اگر قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هر چه سریع‌تر اجرا نشود؛ مجلس ورود می‌کند. ظرفیت‌های آئین‌نامه مانند تحقیق و تفحص، ماده ۲۳۴ و ماده ۴۵ این امکان را به مجلس می‌دهد که این موضوع را مورد بررسی قرار دهد. مجلس ظرفیت‌های جدی برای پاسخگوکردن دولت در اختیار دارد.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در خاتمه تصریح کرد: سازمان برنامه باید نسبت به تأخیر در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پاسخگو باشد. تعلل در این موضوع پذیرفته شده نیست. تأخیر و تعلل در این هم خلاف قانون و شرع است.

در روزهای اخیر، دولت اقدام به اصلاح آیین‌نامه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کرده و این اصلاحات به نهادهای مربوطه ابلاغ شده است. یکی از تغییرات مهم در این اصلاحیه، مربوط به جزء ۶ ماده یک آیین‌نامه اجرایی است که به موضوع کسر حق بیمه و مالیات از حقوق بازنشستگان پرداخته است.

برخی از بازنشستگان ممکن است تصور کنند که اصلاحات صورت‌گرفته به معنای کسر حق بیمه و مالیات از حقوق آنهاست، در حالی که این موضوع به‌طور واضح مشخص شده که حق بیمه و مالیات فقط شامل حال شاغلان می‌شود و نه بازنشستگان. در اصلاحیه جدید، واژه «خالص حقوق» در جزء ۶ ماده یک به «پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد» تغییر یافته است. این تغییر به این معناست که مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان بر اساس حقوق شاغلان محاسبه می‌شود، اما خود بازنشستگان از این کسرها معاف هستند.

به بیان دیگر، در جزء ۶ ماده یک آیین‌نامه، مابه‌التفاوت حقوق هر بازنشسته به معنای اختلاف بین مبلغ حقوق بازنشستگی آنها و ۹۰ درصد میانگین مبلغ ناخالص حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و هم‌طراز است. بنابراین پس از محاسبه حقوق شاغلان و کسر حق بیمه و مالیات از آنها، حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق شاغلان هم‌طراز همسان می‌شود.

این اصلاحیه به‌ویژه به این موضوع اشاره دارد که کسر بیمه و مالیات مربوط به شاغلان است و حقوق بازنشستگان بدون کسر این موارد محاسبه می‌شود، که می‌تواند به نفع بازنشستگان باشد و اطمینان حاصل کند که آنها از حقوق مناسبی برخوردار خواهند بود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگان اعلام کرد که همسان‌سازی حقوق ۸۳ هزار نفر از بازنشستگان این صندوق طبق مصوبه و قانون بودجه در سال جاری عملیاتی خواهد شد.
حجت کاظمی در حاشیه نشست بررسی مشکلات صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد امور مازندران در ساری به خبرنگاران اظهار کرد: این صندوق در ۲ حوزه درمان کامل بازنشستگان از طریق بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظ و همسان‌سازی حقوق با جدیت ورود پیدا کرده است.

وی با بیان این که اعتراض بازنشستگان در مورد مصوبه همسان‌سازی حقوق سال ۱۳۹۹ و سال جاری در حال بررسی و عملی شدن است، ادامه داد: اجرای همسان‌سازی ۳۰ و ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان فولاد کشور طبق برنامه هفتم توسعه عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگان فولاد به اهمیت ارایه خدمات درمانی کامل و جامع به بازنشستگان اشاره کرد و گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته، بیمه آتیه‌سازان حافظ با بعضی از مراکز درمانی منطقه شمال قرارداد ندارد که این مقوله سبب گلایه بازنشستگان شد.

کاظمی با تاکید بر لزوم رفع این مشکل بازنشستگان فولاد در شمال کشور، خاطرنشان کرد: این موضوع تا ۴۸ ساعت آیند باید حل و فصل شود.

کاظمی با بیان این که بازنشستگان فولاد کشور در بدترین شرایط شغلی سال‌ها کار سخت و زیان‌آور انجام دادند و اکنون باید از همه مراکز خدمات درمانی بخش‌های خصوصی و دولتی در قالب بیمه تکمیلی بهره‌مند شوند، تصریح کرد: اگر بیمه آتیه‌سازان نسبت به این موضوع مهم و قرارداد با همه مرکز درمانی اقدام نکند، صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد نسبت ادامه کار با این بیمه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

کاظمی اظهار کرد: امروز مهم‌ترین درخواست‌های جامعه هدف این صندوق افزایش تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد با صندوق و همچنین همسان‌سازی حقوق است که هر ۲ موضوع باید حل و فصل شود.

وی افزود: البته برخی از ایرادها مربوط به بندهای قرارداد با بیمه‌های گذشته و حتی بیمه آتیه‌سازان است که ما مطابق مطالبات کانون‌های بازنشستگان آمادگی لازم برای اصلاح بندهای قرارداد را داریم.

برچسب‌ها:

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید