واریز همسان سازی حقوق بازنشستگان آغاز شد | بازنشستگان امروز منتظر واریزی ۱.۰۰۰.۰۰۰ میلیونی باشند

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در نشست با نمایندگان بازنشستگان گفت با رایزنی‌های انجام شده با رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به زودی یک میلیون تومان بابت متناسب سازی به بازنشستگان تامین اجتماعی نیز پرداخت می‌شود و انشا الله با تصویب نمایندگان مجلس حداقل بگیران هم مشمول متناسب سازی قرار خواهند گرفت.


بازنشستگان

بازنشستگان کارگری در انتظار یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی برای تیرماه هستند.

در حالیکه یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازیِ تیرماه برای بازنشستگان کشوری و لشگری واریز شده، بازنشستگان کارگری همچنان در انتظار دریافت این مبلغ هستند.

هنوز سازمان تامین اجتماعی زمانی برای پرداخت این مبالغ اعلام نکرده اما علی بابایی کارنامی (رییس  کمیسیون اجتماعی مجلس) در نشست با نمایندگان بازنشستگان گفت با رایزنی‌های انجام شده با رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به زودی یک میلیون تومان بابت متناسب سازی به بازنشستگان تامین اجتماعی نیز پرداخت می‌شود و انشا الله با تصویب نمایندگان مجلس حداقل بگیران هم مشمول متناسب سازی قرار خواهند گرفت.

در جلسه دوشنبه اعضای هیات مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور که با  دعوت از رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد، مشکلات و مطالبات بازنشستگان با وی مطرح و قول پیگیری برای حل آنها داده شد.

در این جلسه رئیس، نایب رییس، دبیر و اعضای هیات مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به تاخیر و تغییر روند پرداخت حقوق بازنشستگان اعتراض کرده و خواستار پرداخت یک میلیون تومان بابت متناسب سازی و پیگیری برای تصویب لایحه دو فوریتی تحت شمول قرار گرفتن حداقل بگیران برای متناسب سازی در مجلس شورای اسلامی شدند.

نایب‌رئیس مجلس گفت: در قانون آمده است امسال حقوق بانشستگان ۴۰ درصد افزایش پیدا کند. بنابراین دولت چهاردهم باید این مورد را جدی بگیرد.

علی نیکزاد نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۲۷ شهریور در صحن علنی  گفت: دیروز جلسه‌ای هیئت‌رئیسه مجلس با رؤسای کمیسیون داشت که در آن موضوع بحث نظارت بر اجرای برنامه هفتم و دیگر قوانین مورد تأکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای مجلس یازدهم موضوعی به نام سه‌شنبه‌های نظارتی بود که در بین عموم مردم دولت و مجلسی‌ها جاافتاده بود.

نیکزاد بیان کرد: به لحاظ اینکه مردم امنیت شغلی نداشتند ساماندهی کارکنان دولت  مصوب شد که یکی از مصوبات خوب مجلس یازدهم بود و مردم به این مصوبه که به آن امید بسته بودند حتماً پیگیری خواهد شد.

نیکزاد اظهار کرد: در قضیه قانونی که برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مصوب شد.تقریبی و تخمینی یک درصد مالیات بر افزایش افزوده حدود ۷۰ همت می‌شود.

نایب‌رئیس مجلس شورای گفت: در قانون آمده است امسال حقوق بانشستگان ۴۰ درصد افزایش پیدا کند. بنابراین دولت چهاردهم که ما همه وظیفه داریم به آن در راستای فرمایش مقام معظم رهبری کمک کنیم باید این موارد را جدی بگیرند.بنابراین  قطعاً به سمت نظارت بیشتر و حضور قوی در سه‌شنبه‌های نظارتی و کمیسیون‌ها پیش خواهیم رفت.

بازنشستگان کارگری از تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان خود انتقاد کردند. براساس آنچه بازنشستگان اعلام کرده‌اند، مستمری مستمری‌بگیرانی که نام خانوادگی‌شان با «الف» شروع می‌شود با ۴ روز تاخیر در ۲۴ ماه و آن‌هایی که نام خانوادگی‌شان با «ب» آغاز می‌شود، ۲۵ شهریور پرداخت ‌شده است؛ چهار روز تاخیر در جدول اعلامی تامین اجتماعی بی‌سابقه است.

بازنشستگان در تماس‌های مکرر ضمن انتقاد از این تاخیر می‌گویند: تاخیر ۴ روزه نظام زندگی ما را مختل کرده و همه برنامه‌هایمان را به هم ریخته است.

«علی‌اکبر عیوضی» عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان کارگری تهران در انتقاد از این تاخیر می‌گوید: این تاخیر طولانی نشان از ناتوانی مدیرعامل تامین اجتماعی و عدم درک معاونین مالی این سازمان از بحث مستمری و وضعیت مستمری‌بگیران دارد. در ۴۰ سال گذشته این تاخیر سابقه نداشته است؛ عجیب است که خودشان جدول اعلام می‌کنند ولی در اجرا آن را به دست فراموشی می‌سپارند.

وی با بیان اینکه بازنشستگان زندگی خود را با روال پرداخت مستمری‌ها تنظیم کرده‌اند و حتی یک روز تاخیر همه مناسبات زندگی آن‌ها را به هم می‌ریزد؛ اضافه کرد: بازنشسته منبع درآمد دیگری ندارد و وقتی مستمری ماهانه با چهار روز تاخیر پرداخت می‌شود، مشکلات بسیار به وجود می‌آید؛ حتی ممکن است بازنشسته نان خالی در خانه نداشته باشد.

عیوضی ادامه داد: متاسفانه درک درستی از زندگی بازنشستگان کارگری که بیش از ۶۰ درصد آن‌ها زیر خط فقر هستند، ندارند؛ حقوق بازنشستگان، حقوق نجومی نیست که اگر با چند روز تاخیر پرداخت شد، آب از آب تکان نخورد؛ ما از وزیر کار جدید درخواست داریم به این موضوع ورود کرده و جلوی بدتر شدن اوضاع را بگیرند.

علی‌اصغر بیات در این مورد گفت: در این جلسه ۴ و نیم ساعته که در کانون عالی کارگران بازنشسته برگزار شد چند موضوع مطرح و آقای دکتر عزیزی در برخی موارد با تماس تلفنی با مسئول مربوطه پیگیر موضوع شد.

او تاخیر و تغییر در روند پرداخت حقوق بازنشستگان را اولین موضوع طرح شده با عزیزی دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع به هیچ وجه برای ما پذیرفته نیست. بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان ما حداقل بگیر هستند. ما درخواست کردیم که سازمان برنامه و بودجه هر چه سریعتر ۱۳۰ همت مصوب مجلس را به تامین اجتماعی پرداخت کند.

بیات پرداخت یک میلیون تومان بابت متناسب سازی حقوق به بازنشستگان تأمین اجتماعی را موضوع دوم مطرح شده با دکتر عزیزی اعلام کرده و گفت: بیش از ۲۰ روز از پرداخت این مبلغ به بازنشستگان کشوری و لشکری می‌گذرد و قرار بود تا این مبلغ به بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز پرداخت شود. از نماینده تهران خواستیم که پیگیری جدی کنید.

مسئولان کانون بازنشستگان کارگری، خواستار اجرای صحیح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و تحت شمول قرار گرفتنِ حداقل‌بگیران شدند و تاکید کردند: بایستی احکام جدید بازنشستگان سریع‌تر صادر شود.

سن بازنشستگان

همچنین یدالله فرجی، فعال صنفی بازنشستگان کارگری، در این زمینه اظهار کرد که وزیر کار جدید باید مشخص کند که چه زمانی احکام متناسب‌سازی مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی صادر خواهد شد.

وی بر لزوم صدور سریع احکام جدید و پرداخت معوقات تأکید کرد و افزود: “در روزهای گذشته، یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی تیرماه برای بازنشستگان کشوری و لشکری واریز شد، اما بازنشستگان کارگری از این واریز بی‌نصیب ماندند.”

به گفته فرجی، بخش عمده‌ای از بازنشستگان کشور، مستمری‌ بگیران سازمان تأمین اجتماعی هستند و این گروه بزرگ نباید از مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی محروم بمانند.

فرجی با تأکید بر این موضوع، گفت: “بازنشستگان انتظار دارند قبل از پایان شهریور، احکام حقوقی جدید صادر و نسبت به پرداخت معوقات از ابتدای سال اقدام شود.”

به نظر می‌رسد تکلیف بازنشستگان تامین اجتماعی تا زمان انتخاب رئیس جدید سازمان تامین اجتماعی مشخص نخواهد شد. این مشکلات در وضعیت حقوق و مزایای این قشر، نگرانی‌ های زیادی را ایجاد کرده است.

در این شرایط، برخی کارشناسان و فعالان صنفی بر این باورند که ورود مجلس به این موضوع می‌تواند یک ضرورت باشد. با توجه به اهمیت موضوع و تأثیر آن بر زندگی میلیون‌ ها بازنشسته، اقدام فوری و جدی از سوی نهاد های مسئول می‌تواند به روشن شدن وضعیت و رسیدگی به مطالبات بازنشستگان کمک کند.

 

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید