قیمت بنزین، یکی از منابع اصلی انرژی در سراسر جهان است و در هر کشور میتواند متفاوت باشد. این تفاوتها به عوامل مختلفی نظیر تولید داخلی، واردات، فروش و تقاضا، همچنین قوانین مالیاتی و سیاسی بستگی دارد. در بسیاری از کشورها، دولت یا سازمانهای دولتی مسئولیت نظارت بر تعیین قیمت بنزین را بر عهده دارند و ممکن است قیمت بنزین بر اساس تصمیمات دولت به عنوان یک مبلغ ثابت تعیین شود.
بر اساس این پیشنهاد، دولت باید از خردادماه سال آینده به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر نفر، ماهانه ۱۵ لیتر سهمیه بنزین اعطا کند که این سهمیه از محل حذف سهمیه خانوارهای دارای سه خودرو و بیشتر تامین میشود.
در این پیشنهاد، امکان تبادل سهمیه بنزین در یک بازار فراهم خواهد شد. البته تاکید شده است که دولت این حکم را بدون «هرگونه افزایش قیمت بنزین» انجام دهد. از نگاه مرکز پژوهشها این طرح باعث تحقق اهداف عدالت در توزیع یارانهها، مدیریت مصرف و پیشگیری از قاچاق بنزین خواهد شد. اخیرا برخی از نمایندگان مجلس نیز از طرح توزیع سهمیه به افراد دفاع کردند. گزارشها حاکی از آن است که مصرف روزانه اکنون از ۱۱۵ میلیون لیتر گذشته است و پیشبینی میشود تا پایان سال ناترازی بنزین ایران به ۱۵ میلیون لیتر در روز برسد.
مرکز پژوهشهای مجلس ضمن انتقاد از نحوه تخصیص منابع سازمان هدفمندی یارانهها، ضرورت بهکارگیری سیاستهای «غیرقیمتی» درباره حاملهای انرژی را یادآور شد و پیشنهاد اختصاص سهمیه بنزین قابلمعامله به سرپرستان خانوار را مطرح کرد. به گفته این نهاد کارشناسی، در حالیکه ایرادات کارشناسی دخلوخرج سازمان هدفمندی یارانهها همچنان به قوت خود پابرجاست، به نظر میرسد بودجه ۱۴۰۳ نقطهضعفهای تازهای به آن افزوده است.
بر این اساس، همچنان دریافتی و پرداختی سازمان هدفمندی یارانهها خارج از شمول منابع عمومی بودجه قرار دارد و عدم درج جزییات منابع و مصارف قانون هدفمندی یارانهها، امکان تحلیل آن را عملا از بین برده است.