جلیل سالاری اظهار داشت: نرخ بنزین قانون و طبق تکلیف خواهد بود. نرخ بر اساس قانون بودجه و بر اساس سیاست دولت تعیین میشود، هیچگونه افزایش قیمت در دستور کار نیست فقط بحث مدیریت و جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت در دستور کار است.
وی تاکید کرد: ۲۱ کشتی بنزین تعهد فروش داشتیم که نیاز بود حل و فصل شود و از یک طرف منابع ۲۷ فقره صادرات به شرکتهای بدون پشتوانه برنگشته بود.
سالاری رقم تعهدات صادرات را ۳۵۸ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: منابع ۵۸ کشتی برنگشته بود که این موضوع نیاز به پیگیری داشت.
سالاری درباره میزان توزیع بنزین سوپر در کشور اظهار داشت: تولید این سوخت به صورت محدود بوده مصرف کننده آن نیز محدود است در پالایشگاه شازند تولید بنزین سوپر داریم که عمدتا ناوگان هوایی آموزشی در اولویت توزیع قرار دارد.
وی ادامه داد: با نهایی شدن تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند از ۱۸ اسفند تا اواسط فروردین و همچنین استفاده از کاتالیست امیدواریم بنزین سوپر به چرخه تولید سوخت کشور اضافه شود.
معاون وزیر نفت درباره بنزین سه نرخی گفت: نرخ بنزین قانون و طبق تکلیف خواهد بود. نرخ بر اساس قانون بودجه و بر اساس سیاست دولت تعیین میشود، هیچگونه افزایش قیمت در دستور کار نیست فقط بحث مدیریت و جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت در دستور کار است.
وی ادامه داد: با سیاست قیمت پایین موضوع اصلاح ساختار خودرو و به موازات آن طرح اسقاط خودرو دنبال میشود.
سالاری با بیان اینکه در حال حاضر خودروهای کشور ۳ برابر مصرف دارند، تصریح کرد: ۲۴ میلیون خودرویی که در کشور تردد میکنند حدود ۱۱۶ میلیون لیتر مصرف سوخت دارند و این با استاندارد دنیا تطابق ندارد و نیاز است که بهینه سازی مصرف سوخت مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: از جمله اقدامات وزارت نفت تنوع سبد سوخت است باید سی ان جی نیز در سبد سوخت قرار گیرد استفاده از خودروی برقی هم در قانون آمده که در راستای ایجاد تنوع در توزیع سوخت است.
وی بیان داشت: باید اقداماتی صورت گیرد که تمام بار پالایشگاه در تولید نباشد باید بخشی از تولیدات به سمت زنجیره ارزش برود، سیاستها باید به سمت سودمحوری برود.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی درباره واردات بنزین نیز گفت: در شرایط خاص و تعمیرات نیاز به واردات است که از مسیر تهاتر و سواپ انجام میشود.
وی ادامه داد: امسال منابعی در بودجه برای واردات پیش بینی شده وقتی ۱.۵ میلیون خودرو اضافه میشود اسقاط نیز باید صورت گیرد و این تعداد خودرو ۵ میلیون لیتر به مصرف بنزین اضافه میکند.
سالاری با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف، گفت: اسقاط و بهینه سازی سوخت نیز باید در دستور مار قرار گیرد و کماکان موضوع ناترازی مدیریت شود.
پزشکیان در تاریخ ۱۲ دی ۱۴۰۲ درباره یارانه بنزین توضیحاتی داد.
پیشنهاد پزشکیان درباره یارانه بنزین برای همه
مسعود پزشکیان در گفتوگو با هممیهن درباره توزیع ماهانه ۱۵ لیتر یارانه بنزین به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو، تاکید کرد: پیشنهادی به مجلس ارائه شد که روی آن بحث نشده و به تصویب هم نرسیده است. پیشنهاد مبنی بر آن بود که هر فردی در ایران سهمی از بنزین داشته باشد. افرادی که خودرو ندارند میتوانند سهم خود را در بازار آزاد بفروشند یا به دولت دهند تا دولت آن را عرضه کند.
او ادامه داد: اگر دولت نرخ بنزین را به فرض مثال ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان اعلام کند و سهم هر فردی ۱۵ لیتر بنزین باشد، ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پول به او تعلق گرفته است و سهم یک خانواده ۵ نفره از بنزین ماهانه حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تا یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان میشود. درحالحاضر دولت سوبسید به بنزین اختصاص میدهد. افرادی که ماشین دارند از سهمیه ماهانه ۶۰ لیتر دولت استفاده میکنند، اما افرادی که خودرو ندارند از سوبسید بنزین محروم هستند. افراد فاقد خودرو از این سوبسید محروم هستند درحالیکه گرانیهای ناشی از اختصاص این سوبسید در زندگی روزمره به آنها تحمیل میشود.
او افزود: «درباره این موضوعات بحثهایی مطرح شده است اما نه طرحی تصویب شده و نه دولت لایحهای به مجلس آورده است. برای اجرای این پیشنهاد، مردم باید به این باور برسند که این طرح نهتنها برای افراد آسیبپذیر مشکل ایجاد نمیکند، بلکه به نفع آنها خواهد بود. در صورت وجود این باور در جامعه است که میتوان این طرح را به مرحله اجرا رساند.»
پزشکیان در تاریخ ۱۲ دی ۱۴۰۲ درباره یارانه بنزین توضیحاتی داد.
پزشکیان درباره افزایش نرخ بنزین نیز گفت: «افزایش نرخ بنزین در برنامه هفتم توسعه پیشیبینی نشده است و دولت نیز نمیتواند خارج از قانون اقدام به افزایش نرخ بنزین کند.» این نماینده مجلس درباره احتمال افزایش نرخ بنزین با تصمیم سران سهقوه، تاکید کرد: «این اختیاراتی است که مقام معظم رهبری به سران سهقوه داده و ممکن است که به این افزایش نرخ اقدام کنند.»