وراث سهام عدالت بخوانند | چگونه سود امسال سهام عدالت متوفیان را دریافت کنیم؟

برای استعلام سهام عدالت متوفیان و دیگر سهم‌‍‌های بورسی افراد فوت‌شده، سامانه مشخبرای استعلام سهام عدالت متوفیان و دیگر سهم‌‍‌های بورسی افراد فوت‌شده، سامانه مشخصی راه‌اندازی شده است.


سهام-عدالت

برای استعلام سهام عدالت متوفیان و دیگر سهم‌‍‌های بورسی افراد فوت‌شده، سامانه مشخصی راه‌اندازی شده است. برای این منظور، وراث می‌توانند به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir مراجعه کنند. وراثی که قصد انجام استعلام سهام سهام عدالت و دیگر سهام بورسی متوفی را دارند، باید سجامی باشند.

وراث باید در سایت سجام، ثبت نام و احراز هویت کنند و مدارکی مانند گواهی فوت و حصر وراثت را در اختیار داشته باشند. وراث همچنین می‌توانند از طریق دفاتر پیشخوان دولت برای استعلام اقدام کنند تا مسئول دفتر نیابتاً استعلام را انجام دهد.

مراحل و نحوه انتقال سهام متوفی

در قسمت قبل، در خصوص روش های انتقال سهام عدالت متوفی، همچنین، سهام های بورسی و غیر بورسی او، توضیح دادیم و گفتیم که وراث، در هریک از این روش ها، باید، چه اقداماتی را انجام دهند. در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره مراحل و نحوه انتقال سهام متوفی، صحبت کنیم که بسته به نوع سهام، به شرح زیر می باشد:

گرفتن گواهی انحصار وراثت: برای گرفتن این گواهی، یک یا تمام وراث، باید، پس از اخذ گواهی فوت از مراجع ذی صلاح، همچنین، تنظیم استشهادیه محضری در خصوص وراث متوفی، اقدام به تنظیم دادخواست گواهی انحصار وراثت نموده و آن را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت و به شورای حل اختلاف، ارسال کند.

گرفتن حکم تقسیم ترکه: در مواردی که بین وراث، محجور یا غایب مفقود الاثر وجود دارد یا وراث، در تقسیم ارث، توافق ندارند، نیاز است که وراث، با داشتن مدارک هویتی و مدارک انحصار وراثت، از طریق دفاتر خدمات قضایی، اقدام به ثبت دادخواست تقسیم ترکه نموده و از دادگاه صالح، صدور حکم بر تقسیم ترکه را بخواهند.

پرداخت مالیات بر ارث: با توجه به قانون، پرداخت مالیات بر ارث، اجباری بوده و با مراجعه به اداره دارایی، امکان پذیر می باشد، اما، الزامی نیست که برای دریافت این برگه، در خصوص سهام، مالیات تمام ارث به جا مانده از متوفی، پرداخت گردد، بلکه صرف پرداخت مالیات سهام نیز برای انجام روال قانونی انتقال سهام، کافی است.

مراجعه به آدرس درگاه یکپارچه ذینفعان سایت سمات، به نشانی ddn.csdiran.ir، یا استفاده از اپلیکیشن سمات، در خصوص سهام عدالت متوفی یا سهم های بورسی، بارگذاری مدارک و اطلاعات لازم از قرار گواهی حصر وراثت، برگه سهام، اطلاعات هویتی متوفی و تمامی وراث و در نهایت، ثبت درخواست انتقال سهام متوفی به وراث.

مراجعه به دفتر ثبت سهام شرکت، در خصوص سهام غیر بورسی یا سهام مربوط به شرکت های با مسئولیت محدود یا شرکت سهامی خاص، تحویل مدارک لارم از قرار مدارک مربوط به برگه سهم، گواهی فوت، مدارک هویتی تمامی وراثت، مدارک هویتی متوفی، گواهی حصر وراثت و حکم تقسیم ترکه.

مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، جهت ثبت دادخواست صدور حکم تقسیم ترکه، در خصوص سهام بی نام، ارائه فایل ورد دادخواست تنظیم شده، گواهی حصر وراثت، نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا و مدارک هویتی ثبت کننده دادخواست، به همراه مدارک مربوط به سهام بی نام.

انتقال سهام عدالت متوفی

با توجه به اینکه اغلب شهروندان، از سهام عدالت، برخوردار هستند، یکی از پرسش های وراث، بعد از فوت مورث خود، این است که نحوه و روش های انتقال سهام عدالت متوفی چگونه است؟ لذا در این قسمت، ضمن یک راهنمای تصویری، در خصوص نحوه و روش های انتقال سهام عدالت متوفی به وراث، توضیح می دهیم که در خصوص سهام های بورسی نیز کاربرد دارد و مطابق مراحل زیر است:

در ابتدا، یکی از وراث، باید، به نمایندگی از سایر وراث، به آدرس درگاه یک پارچه ذینفعان سامانه سمات، یعنی ddn.csdiran.ir وارد شده و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نماید. در صورت عدم ثبت نام در این سامانه و همچنین سامانه سجام، متقاضی و تمامی وراث، ابتدا می بایست، در سایت سجام، ثبت نام و احراز هویت کنند و سپس، نماینده وراث، در درگاه یکپارچه ذینفعان سایت سمات، ثبت نام و نسبت به ثبت درخواست انتقال، اقدام کند.

در این گام، متقاضی انتقال سهام عدالت متوفی، باید، گزینه میز خدمت را انتخاب کرده و از قسمت موضوع درخواست، گزینه انتقال دارایی متوفی به وراث را انتخاب نماید.

در این مرحله، فرد باید، نام و نام خانوادگی و کد ملی خود، همچنین، شماره گواهی انحصار وراثت را در کادرهای مربوطه وارد کرده و فایل گواهی انحصار وراثت را بارگذاری نماید، سپس، در قسمت شرح درخواست، پس از ذکر نام و نام خانوادگی و کد ملی تمامی وراث که در گواهی انحصار وراثت نیز موجود است، درخواست خود، مبنی بر انتقال سهام عدالت متوفی به وراث را، نوشته و ثبت کند.

به دنبال تقاضای وراث برای انتقال سهام عدالت متوفیان، مسئولان مربوطه بر آن شدند تا به منظور تسهیل امور مربوط به انتقال سهام این افراد سامانه ای تحت عنوان سامانه میراث یا سامانه تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث ایشان را راه اندازی کند.

اجرای طرح انتقال به وراث بر اساس زمانبندی و سال فوت خواهد بود. وراث برای دریافت جدول زمان بندی و تشکیل پرونده و به درگاه ذی نفعات بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir و برای اطلاع از نحوه انتقال، آخرین اخبار و رویدادهای این طرح ملی به سایت اینترنتی شرکت سپرده گذاری مرکزی به نشانی www.csdiran.ir مراجعه کنند.

درخواست ثبت شده، با کد رهگیری ای که هنگام ثبت درخواست، به متقاضی داده می شود، از همین سایت و در میز خدمت، قابل پیگیری است. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سهام عدالت متوفی، می توانند، نسبت به مطالعه مقاله ای که با همین عنوان، در قسمت در ادامه بخوانید آمده، اقدام کنند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید