حجتالله دمیاد در بازدید از سیوپنجمین نمایشگاه کتاب تهران با حضور در غرفه «خانواده ما» سازمان تأمیناجتماعی در این نمایشگاه، توسعه پوشش بیمهای را از مهمترین راهبردهای مورد توجه در این سازمان توصیف کرد.
وی افزود: افزایش جمعیت و فرزندآوری؛ سیاست کلی نظام است و سازمان تأمیناجتماعی بهعنوان یکی از سازمانهایی که جمعیت بیش از ۵۲ درصد از جمعیت کشور را تحت پوشش خود دارد، به شدت متأثر از وضعیت جمعیت کشور است.
رئیس هیاتمدیره سازمان تأمیناجتماعی گفت: همکاران رسانهای این سازمان، کارهای نو و بدیعی در این نمایشگاه انجام دادهاند. برای حضور جدی و مؤثر سازمان تأمیناجتماعی در نمایشگاه کتاب، کار کارشناسی جدی صورت گرفته و مشخص است تمام جوانب را در نظر گرفتهاند.
وی تاکید کرد: این حضور و مشارکت هدفمند سازمان تأمیناجتماعی در نمایشگاه کتاب، کاری است که مسبوق به سابق نبوده و خلاقیت جدیدی است که امیدواریم این کار خوب ادامهدار باشد و برای سازمان و مجموعه ذینفعان سازمان منشاء اثر باشد.
هدیه ویژه بیمه تامین اجتماعی
بر اساس این گزارش سازمان تأمیناجتماعی همزمان با برپایی سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، از هدیه ویژه این سازمان به افرادی که در طول دوره برگزاری نمایشگاه کتاب، به جمع بیمهشدگان این سازمان در طرح بیمه دانشجویان و طرح بیمه دختران و زنان خانهدار میپیوندند، خبر داده است.
در پویش در حال اجرای این سازمان در نمایشگاه کتاب؛ با هدف حمایت از فرهنگ کتاب و کتابخوانی همچنین تشویق قشر بزرگ و فرهیخته دانشجویان و نیز دختران و بانوانی که محوریت اصلی خانواده را در فرهنگ ایرانی اسلامی تشکیل میدهند؛ هر فرد که در دوران برگزاری نمایشگاه (۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت)، برای نخستین بار نسبت به عقد قرارداد در یکی از طرحهای بیمه دانشجویان یا بیمه زنان خانهدار و دختران اقدام کند؛ مشروط به پرداخت حق بیمه خود تا پایان خرداد ۱۴۰۳؛ مشمول هدیه ویژه این سازمان در قالب بن خرید ۴۰۰ هزار تومانی کتاب ویژه نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران خواهد شد که از طریق سامانه فروش مجازی نمایشگاه (book.icfi.ir) قابل استفاده است.
غرفه سازمان تأمیناجتماعی در سیوپنجمین نمایشگاه کتاب تهران، با محوریت توسعه پوشش بیمهای و نیز مشارکت این سازمان در اجرای راهبردهای جوانی و افزایش جمعیت، در این نمایشگاه فعالیت دارد.
برای دریافت بیمه از کار افتادگی، در اولین مرحله باید فرد بیمهشده تحت درمانهای پزشکی قرار بگیرد و مراحل درمانی را طی کند. حالا اگر بهبودی او حاصل نشد، پزشک، فرد را به کمیسیون پزشکی ارجاع میدهد.
یکی از راهکارهای قانونی برای حمایت از نیروی کار بهرهمند ساختن این نیرو از حقوق از کارافتادگی در مواقع ضروریست.
بر اساس قوانین اگر کارگر به دلایل ناشی از کار به صورت کلی یا جزیی توانایی خود را از دست بدهد از حمایتهای خاص تامین اجتماعی برخوردار میشود.
برای بررسی بیشتر مفهوم از کارافتادگی کلی و جزئی را در قوانین بررسی میکنیم. بر اساس بند ۱۳ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی، «از کار افتادگی کلی» عبارت است از کاهش قدرت کار بیمهشده به نحوی که نتواند با اشتغال به کار سابق یا کار دیگری، بیش از یک سوم از درآمد قبلی خود را به دست آورد. در چنین مواردی مطابق با ماده ٧٠ قانون تأمین اجتماعی، به تشخیص کمیسیون پزشکی باید درجه کاهش قدرت کار بیمهشده ۶۶ درصد و بیشتر باشد.
«از کار افتادگی جزئی» اما در بند ۱۴ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی تعریف شده است بر اساس این قانون، از کار افتادگی جزئی عبارت است از کاهش قدرت کار بیمهشده به نحوی که با اشتغال به کار سابق یا کار دیگر، فقط قسمتی از درآمد خود را به دست آورد. در چنین مواردی به تشخیص کمیسیون پزشکی، باید میزان کاهش قدرت کار بیمهشده بین ٣٣ تا ۶۶ درصد باشد و باید این نوع از کار افتادگی به علت حادثه ناشی از کار باشد.
بنابراین فقط از کار افتادگی جزئی در اثر حادثه ناشی از کار، مشمول حمایت بیمه تامین اجتماعی است و درصورتیکه ناشی از حادثه خارجی یا بیماری، اعم از حرفهای یا غیرحرفهای باشد، شامل این قانون نمیشود. همچنین بر اساس قوانین اگر بیمهشده در اثر حادثه ناشی از کار مقدار 10 تا 33 درصد توانایی کار خود را از دست بدهد. مستمری او از مستمری از کارافتادگی جزیی و کلی کمتر و برابر با 36 برابر مستمری استحقاقی تعیینشده، ضرب در درصد از کار افتادگی خواهد بود.
در اولین مرحله باید فرد بیمهشده تحت درمانهای پزشکی قرار بگیرد و مراحل درمانی را طی کند. حالا اگر بهبودی او حاصل نشد، پزشک، فرد را به کمیسیون پزشکی ارجاع میدهد.
در مرحله دوم فرد باید فرم درخواست معرفی به کمیسیون پزشکی را تکمیل کرده و مدارک خود را هم ارائه دهد. سومین گام اما مراجعه فرد بیمهشده به یکی از شعب تامین اجتماعی است. پس از مراجعه فرد شعبه مربوطه، اقدام به احراز هویت و بررسی وضعیت بیمهشده، مانند نوع بیمه، سابقه پرداخت بیمه، سوابق شرکت در کمیسیونهای پزشکی، پرسش از پزشک مربوطه و مراکز درمانی و …، کرده و او را را به کمیسیون مربوطه پزشکی میفرستد. بیمهشده وظیفه دارد در روز و ساعت تعیینشده در محل کمیسیون حاضر شود.
در مرحله سوم کمیسیون پزشکی، بیمهشده را معاینه و طبق قانون، درصد از کار افتادگی او را مشخص میکند،همان روز هم بیمهشده در جریان نتیجه معاینات قرار میگیرد. اعتراض نسبت به این رای در صورتی امکانپذیر است که رای صادر شده درباره ادامه درمان بیمهشده نباشد. به هر حال بیمهشده مراتب اعتراض خود را باید به صورت مکتوب و در مدت یک ماه به شعبه تامین اجتماعی که به آن مراجعه کرده اعلام کند. این اعتراض به همراه مدارک لازم، توسط شعبه تامین اجتماعی، به کمیسیون تجدید نظر ارسال میشود. که آراء این کمیسیون قطعی بوده و قابل اعتراض نیست.
ناشناس
من.بهزیستی.ومستمریبگران.کمیته.امداد.هستم.