محمد اسدی؛ رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته اظهار کرد: پس از مدتها بحث و تبادل نظر در خصوص اجرای قانون متناسبسازی حقوق بازنشستگان بالاخره مبالغ متناسبسازی در دولت چهاردهم محقق شد و همراه با حقوق آبان ماه به حساب بازنشستگان واریز شد.
وی افزود: اما فیشهای حقوقی برخی بازنشستگان از واریز مبالغی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان حکایت میکرد. این در حالی بود که گمانه زنیها پیش از اجرای این قانون از مبالغی در حدود ۱ میلیون تا ۲ میلیون حکایت میکرد. این مبالغ بعد از یک سال گفت و شنود در خصوص اجرای متناسبسازی نشان میداد که وعده وعیدها هیاهو برای هیچ بوده است.
اسدی گفت: قانون مجلس برای بازنشستههای حداقل بگیر چیزی در نظر نگرفته بود اما با پیگیریها و همکاری وزارت تعاون مبلغ ده درصد حداقل حقوق یعنی به میزان ۷۱۶ هزار تومان دریافت کردند و برای کسی کمتر از این میزان واریز نشده است.
وی ادامه داد: اگر میبینید کسانی اظهار میکنند که در فیش حقوقی آنها ۵۰۰ هزار تومان تحت عنوان متناسب سازی قید شده است به این دلیل است که ما به التفاوت آن تا مبلغ ۷۱۶ هزار تومان تحت عنوان افزایش قدرت خرید به صورت جداگانه درج شده که در زیر جدول فیش حقوقی قابل مشاهده است.
رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته در خصوص برخی از این مبالغ خرد واریزی هم اظهار کرد: عدهای هم هستند که اصلاً بازنشسته نیستند و ذیل بخشنامه تعیین تکلیف قرار میگیرند. مثلاً فردی با ۱۰ سال سابقه کار و بیمهپردازی مبلغ کمی به عنوان مستمری میگیرد. برای این افراد ۱۰ درصد کل دریافتی واریز شده است.
وی افزود: بنابراین هیچ غیر حداقل بگیر یا حداقل بگیری کمتر از ۷۱۶ هزار تومان دریافت نکرده است.
اسدی در ادامه با اشاره به معوقات بازنشستگان که باید از ابتدای سال ۱۴۰۳ محاسبه و پرداخت شود بیان کرد: هنوز معوقات محاسبه نشده اما تا عید باید پرداخت شود. از این رو باید برای زمان پرداخت آن تصمیمگیری کنیم.
وی همچنین تاکید کرد: پس از محاسبه میزان معوقات هر بازنشستهای هر مبلغی به عنوان علی الحساب گرفته باشد با محاسبه مبلغ دریافتی در آبان ماه و ۳ میلیون علی الحساب از کل معوقاتی که به آنها تعلق میگیرد کسر شده و اگر طلبکار باشد تا شب عید پرداخت خواهد شد و اگر بدهکار شود نیز کسر میشود.
طبق گزارشها، در مورد متناسبسازی بین کانون بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی اختلاف نظر وجود داشت. اگر بر اساس نظر سازمان تامین اجتماعی پیش میرفتند، فرمول متفاوتی ارائه میشد. اما با تشکل های بازنشستگان، فرمولی که به اصل متناسبسازی نزدیکتر بود، اجرا گردید.
پیشنهاد بازنشستگان بدین صورت بوده است که دستمزد سال برقراری بازنشستگی بر حداقل دستمزد سال بازنشستگی تقسیم شود و از حاصل تقسیم دستمزد سال ۱۴۰۳ بر حداقل دستمزد سال جاری کسر شود، عدد به دست آمده ضرب در ۹۰ درصد و ضرب در حداقل دستمزد سال جاری شود.
از آنجا که قرار است این ۹۰ درصد در سه مرحله ۴۰ درصد و ۳۰ درصد و ۳۰ درصد اجرایی شود، برای سال اول این عدد ضرب در ۴۰ درصد میشود که میزان افزایش حقوق برای سال را تعیین میکند و برای سالهای آینده این عدد ضرب در ۳۰ درصد و به حقوق اضافه میشود.
بازنشستگان حداقل بگیر نیز طبق فرمول افزایش ده درصدی نسبت به پایه حقوق مستمری، کمک معیشتی دریافت کردهاند.
فرمول مورد توافق واقع شده متناسب سازی سایرسطوح که توسط سازمان تامین اجتماعی اجرا شده است، به شرح ذیل است:
فرمول متناسب سازی حقوق بازنشستگان سایر سطوح سازمان تامین اجتماعی اعلام شد.
طبق این گزارش، در مورد متناسب سازی بین کانون بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی اختلاف نظری وجود داشته که اگر مطابق نظر سازمان تامین اجتماعی متناسب سازی میشد، فرمول دیگری مطرح میشد اما با پافشاری تشکلهای بازنشستگان، فرمولی متناسبتر با اصل متناسبسازی اجرا شد.
پیشنهاد بازنشستگان بدین صورت بوده است که دستمزد سال برقراری بازنشستگی بر حداقل دستمزد سال بازنشستگی تقسیم شود و از حاصل تقسیم دستمزد سال ۱۴۰۳ بر حداقل دستمزد سال جاری کسر شود، عدد به دست آمده ضرب در ۹۰ درصد و ضرب در حداقل دستمزد سال جاری شود.
از آنجا که قرار است این ۹۰ درصد در سه مرحله ۴۰ درصد و ۳۰ درصد و ۳۰ درصد اجرایی شود، برای سال اول این عدد ضرب در ۴۰ درصد میشود که میزان افزایش حقوق برای سال را تعیین میکند و برای سالهای آینده این عدد ضرب در ۳۰ درصد و به حقوق اضافه میشود.
بازنشستگان حداقل بگیر نیز طبق فرمول افزایش ده درصدی نسبت به پایه حقوق مستمری، کمک معیشتی دریافت کردهاند.
فرمول مورد توافق واقع شده متناسب سازی سایرسطوح که توسط سازمان تامین اجتماعی اجرا شده است، به شرح ذیل است:
محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: کمیته متناسبسازی مجلس مصوب کرد که باید عین ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه اجرایی شود و دولت مکلف است در سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعد ۳۰ درصد متناسبسازی را اجرایی کند به گونهای که در پایان سال سوم، دریافتی بازنشسته ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز به علاوه فوق العادههای مشمول کسورات باشد.
او افزود: سوال اینجاست که الان ۸ ماه از سال گذشته و دولت هنوز به تعهد خود کامل عمل نکرده، چه باید کرد؟ ما توافق کردیم که از برج ۹ یعنی آذرماه، ۴۰ درصد متناسبسازی برای همه بازنشستگان کشور اجرا شود؛ برج ۹.۱۰، ۱۱ و ۱۲ همه بازنشستگان (منظور کشوریها و لشگری هاست) این ۴۰ درصد را دریافت کنند؛ سال بعد هم ۳۰ درصد اعمال شود.
زنگنه در ارتباط با کمبود بودجه گفت: دولت میگوید بودجه برای اجرای متناسبسازی بازنشستگان کشوری به اندازه کافی اختصاص نیافته و ۲۵ همت کسری بودجه وجود دارد؛ ما در مجلس گفتیم احکام بازنشستگان را از اول فرودرین ۱۴۰۳ بزنید؛ مبالغی که مربوط به ماههای اول سال است، طبق توافق سازمان برنامه و بودجه جزو طلب بازنشستگان باشد که باید در بودجه ۱۴۰۴ این طلب نیز دیده شود و تامین گردد.
انتشار جزئیات متناسبسازی حقوق بازنشستگان کارگری در برنامه هفتم نشان میدهد که بازهم قرار نیست دولت اعتباری برای این کار اختصاص دهد.
اول آذر، محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در توضیح مصوبه مجلس در رابطه با متناسبسازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در طول برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: اگر در سالی که بازنشسته مستمری دریافت میکند، حقوقش نسبت به حداقل حقوق ۱۰ برابر است، در سال سوم اجرای برنامه باید نسبت به حداقل حقوق ۹۰ درصد افزایش حقوق داشته باشد و ما در پایان سال سوم نسبت حقوق بگیر به حداقل حقوق آن سال برابر ۹۰ درصد نسبت به سال اول بازنشستگی به حداقل حقوق آن سال باشد.
اما مساله اینجاست که در جزء (۲) بند الحاقی (۲) ماده ۲۹ این لایحه آمده است: «سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسبسازی مستمری بازنشستگان و شاغلین اقدام نماید. به نحوی که در پایان سال سوم برنامه نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری متناسب گردد»؛ با این ترتیب، قرار نیست دولت بودجه جداگانه برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان کارگری اختصاص دهد.
حسینی بازنشسته کارگری در این رابطه میگوید: بازهم همان اتفاق برنامه ششم توسعه تکرار شد؛ بازهم سازمان را مکلف کردند با داراییها و اموال خود متناسبسازی بازنشستگان را اجرا کند و این به آن معناست که اعتبار جداگانه در کار نیست.
او افزود: نمایندگان مجلس مانند برنامه ششم، متناسبسازی را از اساس برای بازنشستگان صندوقهای زیرمجموعه دولت مصوب کردهاند و دوباره بندی را گنجاندهاند که مشروط به داشتن اعتبار و نقدینگی در سازمان تامین اجتماعی است.
حسینی با بیان اینکه با این مصوبه امیدی به اجرای متناسبسازی برای کارگران بازنشسته نیست، اضافه کرد: وقتی دولت بدهیهای خود را به سازمان نپردازد و اعتبار جداگانه هم برای متناسبسازی ندهد، مشخص است که هر تکلیفی برای سازمان بگذارند به دلیل کمبود نقدینگی اجرا نمیشود یا در بهترین حالت فقط ده یا بیست درصد آن به صورت ناقص اجرا خواهد شد.
این بازنشسته در پایان تاکید کرد: انتظار جامعه مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی از نمایندگان مجلس بیش از اینها بود. باید اعتبار برای متناسبسازی و پرداخت بدهیهای دولت به سازمان در بودجههای سنواتی منظور شود وگرنه گنجاندنِ تکلیف در قانون برنامه توسعه به کار نمیآید و کاربردی ندارد.