کسورات قانونی فیش حقوق بازنشستگان در خرداد ماه | مشاهده جزییات جدید در فیش حقوق بازنشستگان

آخرین خبر از وضعیت فیش حقوق بازنشستگان را در مکتوب نامه بخوانید.


حقوق بازنشستگان

آشنایی با کسورات قانونی فیش حقوق بازنشستگان نيروهاي مسلح و دیگر اطلاعات ضروری (ویرایش باضریب ریالی ۴۸۲۹ سال ۱۴۰۳) ۱) مبلغ بیمه عمر وحادثه قانونی سرپرست چگونه محاسبه می شود؟

مقدار نیم درصد (0.5) از حقوق کسر می‌شود.

۲) محاسبه مبلغ غرامت بیمه عمر و حادثه قانونی سرپرست:

روش اول: کسرمبلغ بیمه عمر قانونی سرپرست ضربدر عدد (۴۳۲۰)

روش دوم: از طریق سایت زیر: esata.ir/web/bimeh/24 ۳)

بیمه خانه و اثاثیه: کسر مبلغ ماهانه ۳۷۳،۸۳۳ ریال (از فروردین‌ماه ۱۴۰۳) در برابر حوادث غیر مترقبه، حداکثر تا مبلغ یک میلیارد و دويست میلیون تومان را پوشش می دهد.

حوادث غیر مترقبه، شامل: آتش سوزی (حریق،انفجار، صاعقه مستقیم)  و خطرات طبیعی، مانند: سیل، طوفان،گردباد، زلزله،آتش فشان و ضایعات ناشی از ذوب برف و باران، مسولیت مالی درمقابل همسایگان ناشی از خطرات آتش سوزی، انفجار وترکيدگي لوله آب،هزینه اسکان موقت درصورت خسارت کلی، سرقت یا شکست حرز، ترکيدگي لوله آب و فاضلاب، ریزش چاه و هزینه نظافت و پاکسازی می باشد.

3) بیمه عمر و حادثه خانواده: کسر مبلغ ۶۷۷،۰۰۰ ریال درقبال درصد غرامت حادثه و فوت (بدون شرط سني) تا مبلغ ۱۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان برای هریک از اعضای خانواده (همسر و فرزندان تحت‌ تکفل بازنشستگان و وظیفه بگیران و همچنین مستمری‌بگیران با نسبت همسر و فرزند) می باشد.

4) هزینه کفن و دفن هر یک از افراد و والدین تحت تکفل: ۶۵۰۰ امتیاز، مبلغ ۳،۱۳۸،۸۵۰تومان

5) کمک هزینه ازدواج: ۶۵۰۰ امتیاز،مبلغ ۳،۱۳۸،۸۵۰ تومان

6) حق عضویت کانون: مقدار سه درهزار (0.003) از حقوق کسر میگردد.

7) خدمات درمانی (دولتی): مقدار %1.7(نسبت به میزان حقوق )کسر می‌شود.

8) مکمل درمان (دولتی): برای هر نفر تحت تکفل مبلغ ۱،۶۳۸،۰۰۰ ریال کسر میگردد.

9) خدمات درمانی آزاد: برای هر نفر مبلغ ۱،۹۷۳،۸۸۹ ریال کسر میگردد.

10) مکمل درمان آزاد: برای هر نفر مبلغ ۳،۰۰۰،۰۰۰ ریال کسر میگردد.

11) کمک هزينه عائله‌مندی: ۲۹۰۰ امتیاز = مبلغ ۱۴،۰۰۴،۱۰۰ ریال

۱۲) کمک هزينه عائله‌مندی براي مشمولین ۳ فرزند و بیشتر: مبلغ ۱۸،۲۰۵،۳۳۰ ریال

۱۳) حق فرزند تحت تکفل: ۱۷۸۰ امتیاز = مبلغ ۸،۵۹۵،۶۲۰ ریال فرزند سوم و بیشتر: مبلغ ۱۱،۱۷۴،۳۰۶ ریال

واریز حقوق خرداد بازنشستگان طی چندروز آینده آغاز خواهد شد.

هر ماه حقوق بازنشستگان بر اساس حروف الفبا از ۲۰ هر ماه تا ۳۰ هر ماه واریز خواهد شد. در خرداد ماه که ۳۱ روزه است حقوق بازنشستگانی که در ۳۰ واریز می شد در ۳۱ این ماه واریز خواهد شد.

همچنین طبق اظهارات مدیران سازمان تامین اجتماعی، معوقات فروردین ماهِ بازنشستگان کارگری با حقوق خرداد پرداخت خواهد شد. پرداخت حقوق بازنشستگان از بیستم ماه براساس حروف الفبا و جدول اعلامی سازمان آغاز می‌شود.

نام حرف تاریخ پرداخت

آ،ا ۱۴۰۳/۳/۲۰
حرف ب تا ش شعب تا ۲۰۰۰ نفر ۱۴۰۳/۳/۲۱
حرف ص تا ی شعب تا ۲۰۰۰ نفر ۱۴۰۳/۳/۲۲
ب ۱۴۰۳/۳/۲۳
پ، ت، ث ۱۴۰۳/۳/۲۴
چ، ج، ژ، ص ۱۴۰۳/۳/۲۵
ض، ز، ف ۱۴۰۳/۳/۲۶
ح، همکاران بازنشسته ۱۴۰۳/۳/۲۷
ق، س، ر ۱۴۰۳/۳/۲۸
بانک‌های ملی، ملت، تجارت، پست بانک، سپه، کشاورزی، صادرات ۱۴۰۳/۳/۲۹
ط،ظ،خ ۱۴۰۳/۳/۲۹
گ،ل،و،ه،غ،ی،ذ،ک،د،ش ۱۴۰۳/۳/۳۰
ع،ن،م، بنیاد شهید

جلسه‌ای در کانون عالی کارگران بازنشسته کشور در ارتباط با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان برگزار شد.

در روزهای اخیر، جلسه‌ای در کانون عالی کارگران بازنشسته کشور با حضور رئیس هیئت مدیره و دبیر کانون عالی، رئیس و اعضای هئیت مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران و اعضای کارگروه فنی «گروه شورای عالی رفاه بازنشستگان» با موضوع مطالبات بازنشستگان و مستمری بگیران، برگزار شد.

در این نشست در ارتباط با ماده ۹۶ و لزوم بازنگری در تعیین مستمری سالیانه بازنشستگان براساس مفاد این ماده، نحوه متناسب سازی لایحه مصوبه برنامه توسعه هفتم و چالش‌های پیش رو در سه سال متوالی منتهی به سال ۱۴۰۵، تامین منابع مالی سازمان از طریق بیمه پردازی‌ها و همچنین آورده‌های هلدینگ شستا و نحوه مدیریت این مجموعه بزرگ سازمان تامین اجتماعی و تامین درمان و بیمه‌های تکمیلی، بحث شد.

اعضای حاضر در نشست در خصوص ماده ۹۶ و لزوم تغییرات اصولی در تفسیرسازمان تامین اجتماعی از این ماده گفتگو کردند. همچنین قرار بر این شد جهت تفسیر صحیح ماده ۹۶ و دستیابی به یک فرمول خاص که در آن هزینه‌های زندگی و سبد معیشت واقعی بازنشستگان لحاظ شده باشد، به نحوی که اثر فرمول افزایش پلکانی معکوس ملغی شود، جلساتی با کانون و مسئولین سازمان تامین اجتماعی برگزارشود.

موضوع دیگر مورد گفتگو، فرمول متناسب سازی درلایحه برنامه هفتم توسعه بود که به صورت ۴۰ درصد در ۱۴۰۳، ۳۰ درصد در ۱۴۰۴ و ۳۰ درصد در ۱۴۰۵ با اعمال ضریب ۹۰ درصد، مطرح شده است و حاضرین اتفاق نظر داشتند بر اینکه این شیوه متناسب سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی تا ۸۰ درصد حقوق شاغل همتراز را در پایان سال ۱۴۰۵ موجب می‌شود و این ۲۰ درصد افت، نتیجه عدم هماهنگی موضوع متن لایحه متناسب سازی است که معادل ۹۰ درصد حقوق شاغلین برای بازنشستگان کشوری و لشگری مطرح بوده و با همان مفاهیم و ادبیات برای بازنشستگان تامین اجتماعی به ۸۰ درصد همترازی با حقوق شاغلین منجر می‌شود.

در ادامه مقرر شد هنگام تصویب و برگشت لایحه مذکور از شورای نگهبان به مجلس و نهایتا پس از ابلاغ به هیئت وزیران، جلسات تعیین فرمول نهایی با سازمان تامین اجتماعی، با هماهنگی کارشناس مطلع کمیته تخصصی شورای عالی رفاه برگزار و از کارشناسان و اساتید آگاه در این رابطه دعوت به عمل آید.

گفتنی است که زمان اجرای متناسب سازی از تاریخ یکم فروردین ۱۴۰۳ است و حتی اگر تا دو ماه آینده لایحه از طریق شورای نگهبان تصویب وابلاغ شود، الزاما متناسب سازی ازهمان ابتدای سال جاری اجرایی شده و معوقات پرداخت خواهد شد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید