یک نماینده مجلس از واردات روزانه بیش از ۳۰ میلیون لیتر بنزین خبر داد و گفت؛ بنده با طرح تخصیص سهمیه بندی بنزین به جای خودرو به فرد مخالفم.
کاظم دلخوش اباتری در جمع خبرنگاران درباره تصمیم دولت و مجلس در زمینه تخصیص بنزین به جای خودرو به فرد اظهار داشت: ما اکنون بیش از ۳۰ میلیون لیتر در روز واردات بنزین داریم و متاسفانه به خاطر حاشیههایی که بنزین دارد؛ دولت و مجلس هیچ تصمیمی برای تغییر سهمیه و قیمت بنزین ندارند.
وی با یادآوری اینکه دولت و مجلس برنامه ای برای تغیبر سهمیه بندی و قیمت بنزین ندارند، تاکید کرد: بنده طرح مربوط به تخصیص بنزین به فرد به جای خودرو را قبول ندارم، ما اکنون دچار کمبود بنزین هستیم چرا باید میزان تخصیص را افزایش دهیم؟
وی با بیان اینکه در بحث صنعت قیر و فرآورده های نفتی، هیچ ساماندهی مناسبی تا امروز نداشته ایم، اظهار کرد: سالانه ۶ میلیون تن قیر در کشور تولید می شود، اما من معتقدم بیش از این می توان از ظرفیت های تولید قیر در کشور استفاده کرد.
دلخوش افزود: دولت باید راسا سالانه سهمیه قیر راه های شهری و روستایی را اختصاص دهد تا دیگر لازم نباشد هر ساله، ۴ یا ۵ ماه دوندگی داشته باشیم تا وضعیت توزیع قیر در آن سال را مشخص کنیم.
وی با بیان اینکه الان در هفتمین ماه سال هستیم، درحالی که قانون بودجه باید از ابتدای سال اجرایی شود؛ اظهار کرد: هفت ماه از سال گذشته و برخی استان ها وارد فصل سرما و بارندگی شده اند و با این شرایط نمی توان آسفالت ریزی کرد؛ بلکه باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا قیر دستگاه های اجرایی در اختیارشان قرار بگیرد و این ساماندهی الان وجود ندارد.
دلخوش با بیان اینکه قیری که مردم نیاز دارند نباید صادر شود، گفت: اول باید نیاز داخلی تأمین شود، بعد مازاد بر آن برای صادرات تخصیص داده شود.
به گفته وی قیر تهاتری هم می تواند مشکل شرکت های قیرساز، مردم و دستگاه های دولتی را حل کند، برخی می گویند به جای سهمیه قیر، پول به دستگاه ها داده شود، اما ما با این روش موافق نیستیم، چرا که پرداخت پول می تواند در جای دیگری هزینه شود، اما وقتی قیر به دستگاه ها داده شود، می توان محاسبه شود که با قیر تحویل داده شده، چقدر آسفالت ایجاد شده است.
کارشناس انرژی گفت: پرداخت یارانه جدید بنزین به اشخاص می تواند تامین کننده مسائلی مربوط به دولت باشد مانند پرداخت پول آب و برق در نتیجه این پول از سیستم دولتی خارج نمیشود و تورم زا نیست.
محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم طی روزهای گذشته گفت: برنامه هفتم توسعه برنامه جدیدی را برای بنزین در نظر گرفته که در آن اختیاراتی به دولت داده شده است؛ ما به دولت این اجازه را دادیم که یارانه حاملهای سوخت را به شخص دهد، اما بلافاصله گفتیم که نباید نرخ این بنزین یارانهای تغییر کند و اگر دولت بخواهد تغییری در این زمینه ایجاد کند میتواند لایحه بیاورد و هر یک از این بندها را تغییر دهد، اما تغییرش سخت میشود و رأی دو سوم مجلس را نیاز دارد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم گفت: اولاً دولت اجازه دارد تعیین کند که یارانه را به اشخاص ارائه دهد یا به خودرو؛ همچنین اینکه مقدار بنزین یارانهای چند لیتر باشد نیز در اختیار دولت است اما در هر صورت باید قیمت بنزین ثابت بماند. با این وجود این مساله موافقان و مخالفانی را دارد.
نرسی قربان کارشناس انرژی در گفت و گو با مهر با اشاره به اینکه واگذاری بنزین به اشخاص مسألهای است که از ابتدای مساله یارانه خودرو مطرح شد، گفت: زمانی که این موضوع مطرح شد، کارشناسان معتقد بودند که این یارانه باید به اشخاص پرداخت شود و نه خودرو زیرا کسی که چند ماشین دارد از امکانات مالی بیشتری برخوردار میشود و ۵ برابر کسی که یک ماشین دارد یارانه دریافت میکند.
وی ادامه داد: در این شرایط کسی که ماشین ندارد، اصلاً یارانهای دریافت نمیکند به همین دلیل کارشناسان معتقد بودند که اشخاص باید دریافت کننده بنزین باشند و افرادی که ماشین ندارند میتوانند حد اقل از این طریق پول آب و برق خود را پرداخت کنند.
این کارشناس انرژی در پاسخ به این سوال که ممکن است چنین طرحی زمینه ساز قاچاق شود گفت: قاچاق سوخت تغییری نمیکند زیرا الان کسی که خودرو ندارد سهمیهای که دارد یا به همسایه خود و یا کسی که ماشین دارد میفروشد حق هر فردی است زیرا قاچاق از طریق یارانه اتفاق نمیافتد
وی در خاتمه یادآور شد: این یارانه علاوه بر خودروها باید به اشخاص پرداخت شود تا بتوانند مسائل مربوط به دولت مانند پرداخت پول آب و برق را تأمین کنند در نتیجه این پول از سیستم دولتی خارج نمیشود و تورم زا نیست.
ناشناس
به وسایل نقلیه عمومی بیشتر توجه کنید. ماشین شخصی کم میشود
ایران
چنین کاری که هرنفر سهمیه بنزین بگیره بسیارغلط وتخلف است،چون یه بازار گدایی درست میشه افراد پمپ بنزین با کارتون می ایستند و بنزین فروشی میکنن،میدونید یعنی چه
عبدالجلیل
مطمن باشید با این وضعیت سوخت که الان داریم اگر به هر شخص بنزین تعلق گیرد نه تنها مشکل شان حل نمیشود بلکه چند برابر هم هزینه هایشان بیشتر میشود حالا با کمبود بنزین اگر به شخص هم بنزین بدهند یعنی روزانه 60ملیون لیتر بیشتر الان که دارند بنزین سی ملیون لیتر روزانه وارد میکنند پس چطور میخواهند به مردم هم بدهند یعنی باید روزانه نود ملیون لیتر بنزین وارد کنند آخه چطور من تو کارشان موندم به نظر من سعی کنند مصرف بنزین را کاهش بدهند تا اینکه روزانه بعد تخصیص بنزین دویست ملیون لیتر روزانه به مردم و ماشین آلات بدهند
علی
بنزین را به ۳ دهک اول به ازای هر نفر ۳۰ لیتر بدید و دیگه بنزین ۱۵۰۰ رو حذف کنید
وحید
کسی که خودرو ندارد هم از یارانه بنزین استفاده میکند.
هر چیزی که باید حمل شود تا به دست شما برسد از یارانه بنزین استفاده کرده چه شما ماشین داشته باشید چه نداشته باشید.
هر روز که به محل کار یا تحصیل یا سفر یا تفریح و یا هرجای دیگر که بروید ، شما از یارانه بنزین استفاده می کنید . چه خودرو داشته باشید چه نداشته باشید .
ناشناس
این کار درسته
اسماعیل
سلام هر ایرانی سهمیه بنزین ذارد چرا این حق باید نصیب خودرو دار هاشود دولت کار درستی انجام میدهد هر کس طبق کارت ملی سهمیه دریافت کند