محسن زنگنه، سخنگوی تلفیق برنامه هفتم توسعه گفته است: در برنامه هفتم مصوب کردیم که قیمت یارانه ای بنزین نباید تغییر بکند اما اینکه چقدر سهمیه یارانه در اختیار مردم قرار بگیرد دست دولت است. طبق برنامه هفتم دولت می توند همانطور که در آب برق و گاز با توجه به میزان مصرف با یک شیب قیمت افزایش می یابد در بنزین هم همچنین عوارضی بسته شود. برنامه هفتم توسعه برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران است که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان سال ۱۴۰۷ اجرا خواهد شد.
رضانواز، سخنگوی صنف جایگاهداران کشور در گفتوگو، اظهار داشت: اگر دولت بتواند در سطوح عالی تصمیم بگیرد و با تعارض منافعها و نگاههای تعصبی مقابله کند و مانع تعیین تکلیف نمودن دستگاهها به دولت شود و یارانه بنزین را به جای خودروها که روشی منسوخ شده است به اشخاص تخصیص دهد، همزمان به چندین موفقیت که به نفع مردم و کشور است دست می یابد و قطعا مردم استقبال خواهند نمود.
وی افزود: زیرساختهای لازم را داریم و پیچیده سازی در این مورد پذیرفتنی نیست و ادامه روند فعلی به نفع کشور نیست.
سخنگوی صنف جایگاهداران کشور تصریح کرد: در تدوین و اجرای طرح بنزینی کیش یا طرحهای مشابه مشاوره های ناقصی به دولت داده شده بود و خصوصا این نواقص در فرآیندهای اجرایی توزیع در سطح جایگاهها مشهود بود، در همان موقع نیز اعلام کردیم که طرح تخصیص یارانه بنزین به اشخاص طرح خوبی است، ولی روش اجرایی آن متاسفانه پیچیده سازی شده است و درنتیجه کل طرح به سمت توقف رفته است.
وی ادامه داد: ما بارها اعلام کردیم که میتوانیم مشاورههای تخصصی به دولت ارائه دهیم که طرحهایی که به نفع مردم است بدون کوچکترین مشکلی تدوین و اجرا شود.
نواز با بیان اینکه “دولت باید با هر جریانی که در این مورد دنبال حفظ وضع موجود است مقابله نماید”، گفت: امروزه تخصیص سهمیه لیتری از طریق کارت سوخت کاربرد خود را از دست داده، پایشی جدی در خصوص مصرف یا بهینه سازی نمیتواند انجام دهد و مشکلات زیادی را موجب شده است که به عینه در حال مشاهده آن هستیم و میتوان همین تخصیص را با روشهای بهتر و کم هزینه تری انجام داد که زیرساختهای آن خصوصا در بحث بانکی موجود است و هم در حالت آنلاین و هم در آفلاین امکان ارائه سرویس وجود دارد و کار پیچیده ای نیاز نیست.
وی افزود: چون روش فعلی تخصیص سهمیه کارایی لازم را از دست داده و بسیاری از مردم نیز معترض هستند، امیدواریم مجلس و دولت تصمیم مناسبی بگیرند تا شاهد ارتقا و تغییر وضعیت فعلی باشیم؛ چرا که ادامه روند موجود، آسیبهای فراوانی را به کشور وارد نموده و خواهد نمود که شاید جبران پذیر نباشد.
قیمت بنزین در کشورهای مختلف بسته به متغیرهای گوناگون متفاوت است. طبق آخرین آمار ارائه شده از قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران، کشور ایران ارزان ترین و ترکیه گران ترین بنزین را عرضه می کنند.
ایران تنها کشوری در دنیا است که قیمت بنزین در آن دو نرخی است. در ایران قیمت بنزین سهمیه ای لیتری 1500 تومان و قیمت بنزین آزاد لیتری 3 هزار تومان است.
این در حالی است که پایین ترین نرخ قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران لیتری 17 هزار تومان در کشور قطر است و بالاترین آن لیتری 60 هزار و 500 تومان است در کشور ترکیه است.
قابل ذکر است که در این کشورها میزان دستمزد کارگران بالا و نرخ تورم پایین است و برهمان اساس نیز قیمت بنزین گرانتر است.