قرار بر این شده که دولت به مدت ۳ ماه مزایای کالابرگ الکترونیکی را افزایش دهد. در طرح سبد فجرانه، ۲ اتفاق خوب برای مردم پیش بینی شده است؛ نخست اینکه اعتبار تشویقی شرکت در طرح از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش پیدا می کند، درواقع سرپرست خانوار می تواند به ازای افراد خانواده خود، نفری ۲۲۰ هزار تومان بیشتر خرید کند.
مورد دوم؛ شرط حداقل خرید ۲۰۰ هزار تومانی برداشته شده است و این اعتبار مضاعف از ۱۷ بهمن در تمام کارت های بانکی سرپرستان خانوار قرار دارد. در ضمن، برای هرکدام از ۱۱ مورد کالای اساسی در ماه، یک سقف وزنی متناسب با تعداد اعضای خانواده لحاظ شده که خرید بیشتر از آن مقدار با اعتبار کالابرگ الکترونیک ممکن نیست.
بنابراین، درصورتی که جزو هفت دهک اول هستید، به یکی از ۲۱۰ هزار فروشگاه مربوط به طرح مراجعه کرده و از مزایای سبد فجرانه استفاده کنید.
نقش دولت در پرداخت یارانه
دولت نقش مهمی در پرداخت یارانهها به افراد و خانوارهای نیازمند و کم درآمد دارد. این یارانهها به عنوان بخشی از سیاستهای اجتماعی و اقتصادی دولت برای کمک به افرادی که به آن نیاز دارند، ارائه میشوند. نقش دولت در پرداخت یارانهها عبارت است از:
تعیین سیاستها و قوانین: دولت مسئولیت تعیین سیاستها و قوانین مربوط به پرداخت یارانهها دارد. این شامل تعیین معیارها و شرایط لازم برای واجد شدن شرایط دریافت یارانه، میزان واگذاری یارانهها و روش پرداخت آنها است.
بودجهبندی: دولت برای پرداخت یارانهها بودجهای اختصاص میدهد. این بودجهبندی شامل منابع مالی که برای پرداخت یارانهها استفاده میشود، مانند محلول شدن درآمدهای دولت، اعتبارات خاص و سایر منابع مالی است.
اجرا و پرداخت: دولت مسئول اجرا و پرداخت یارانهها است. این شامل جمعآوری اطلاعات و ارزیابی صحت اطلاعات درخواست کنندگان یارانه، تأیید و اعلام نتایج، ثبت نام و پرداخت مستقیم یارانه به صورت نقدی یا از طریق کارتهای الکترونیکی میشود.
نظارت و کنترل: دولت نقش نظارت و کنترل را در ارائه یارانهها ایفا میکند. این شامل بررسی صحت و سلامت اطلاعات درخواست کنندگان یارانه، جلوگیری از سواستفاده یا تقلب دریافت کنندگان یارانه و ارزیابی تأثیر و کارایی سیاستهای یارانهدهی است.
دولت چگونه تأثیر و کارایی سیاستهای یارانهدهی را ارزیابی میکند؟
برای ارزیابی تأثیر و کارایی سیاستهای یارانهدهی، دولت معمولاً از روشها و ابزارهای متنوعی استفاده میکند. این ارزیابیها میتوانند شامل موارد زیر باشند:
تحلیل اقتصادی: دولت میتواند تحلیل اقتصادی انجام داده و تأثیر سیاستهای یارانهدهی را بر رشد اقتصادی، تولید، اشتغال و دیگر شاخصهای مهم اقتصادی ارزیابی کند. این تحلیل میتواند شامل مطالعه تأثیر مستقیم یارانهها بر عرضه و تقاضای کالاها و خدمات، تأثیر بر رشد صنعت و بخشهای اقتصادی خاص و ارزیابی تأثیر طولانی مدت سیاستهای یارانهدهی باشد.
بررسی اجتماعی: دولت میتواند بررسی اجتماعی انجام دهد و تأثیر سیاستهای یارانهدهی را بر کاهش فقر، تسهیل دسترسی به خدمات اساسی، افزایش سطح زندگی و بهبود شرایط زندگی افراد و خانوارها مورد ارزیابی قرار دهد. این بررسی میتواند شامل مطالعه تأثیر یارانهها بر کاهش نابرابری درآمدی، تأثیر بر بهبود آموزش و بهداشت، تأثیر بر رفاه اجتماعی و تحقق اهداف اجتماعی دیگر باشد.
نظارت و ارزیابی عملکرد: دولت میتواند سیستمهای نظارت و ارزیابی عملکرد برای سیاستهای یارانهدهی ایجاد کند. این شامل مکانیزمهایی مانند بررسی صحت و سلامت اطلاعات درخواست کنندگان یارانه، ارزیابی تأثیر یارانهها بر رفتار و تغییر رفتار دریافت کنندگان، نظارت بر صرف و استفاده صحیح یارانهها و ارائه گزارشهای عملکرد منظم است.
مطالعات تحقیقاتی: دولت میتواند مطالعات تحقیقاتی و پژوهشهای علمی را در نظر بگیرد تا تأثیر و کارایی سیاستهای یارانهدهی را با استفاده از روشهای تحلیلی و آماری دقیق بررسی کند. این مطالعات میتوانند شامل مقایسه گروههای کنترلی و آزمایشی، تحعملکرد عمومی و نظرسنجیها باشند.
مجموعه این روشها و ابزارها، به دولت کمک میکند تا تأثیر و کارایی سیاستهای یارانهدهی را ارزیابی کند و در صورت لزوم تغییرات و بهبودهای لازم را اعمال کند. البته، ارزیابیهای انجام شده توسط دولت معمولاً در معرض انتقادات و بحثهایی قرار میگیرند و ممکن است نظرات و دیدگاههای مختلفی درباره تأثیر واقعی سیاستهای یارانهدهی وجود داشته باشد.