دولت سیزدهم همزمان با آغاز فعالیت خود در جهت کاهش شکاف طبقاتی و افزایش قدرت خرید دهکهای کم درآمد جامعه اقدامات متعددی را در دستور کار خود قرار داد که اجرای طرح «کالابرگ الکترونیکی» از جمله این اقدامات بود.
این طرح با هدف بهبود وضع معیشت و قدرت خرید خانوار و حفظ ثبات قیمتها صورت گرفت و ۱۱ قلم کالای اساسی از جمله شیر و پنیر، ماست، گوشت منجمد، مرغ، تخم مرغ، برنج، ماکارونی، قند و شکر و حبوبات در این طرح گنجانده شدند تا افراد با استفاده از اعتبار کالابرگ خود این اقلام را خریداری کنند.
با اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی ضمن تامین نیازهای عمومی اقشار کم درآمد و افزایش قدرت معیشت خانوارها، بستر توزیع عادلانه یارانهها و ثبات نسبی قیمتها نیز به وجود آمد.
طرح کالابرگ الکترونیک که در گام نخست به شکل آزمایشی در چند شهر به مرحله اجرا درآمد و به تدریج با استقبال مردمی روبه رو شد، هم اکنون خانوارهای دهک ۱ تا ۷ درآمدی را شامل میشود.
توزیع عادلانه یارانهها و کاهش شکاف طبقاتی با اجرای طرح کالابرگ
کارشناسان بر این باورند که دولت با اقدامات پیشگیرانه در زمینه مقابله با فقر به سمت توزیع عادلانه منابع و یارانهها گام برداشته و اقدامات حمایتی از دهکهای ضعیف درآمدی را مدنظر قرار داده است.
ابن طرح در تهران و همزمان با سایر استانها با جدیت به اجرا درآمد و با استقبال مردمی نیز مواجه شد.استان تهران دارنده مقام دوم اجرای طرح کالابرگ در میان استانهای کشور است.
در همین راستا، محمد آذرپناه ـ سرپرست اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران از استقبال ۷۲ درصدی مردم استان تهران از طرح کالابرگ الکترونیکی ظرف یک هفته از آغاز اجرای نوبت سوم طرح فجرانه خبر داد.
به گفته وی، طبق تمهیدات صورت گرفته طی دو مرحله،طرح کالابرگ الکترونیکی در راستای عدالت اجتماعی و بهرهمندی مردم تهران به خصوص ساکنین مناطق کم برخوردار از کالاهای اساسی با کمترین مشکل و با بالاترین آمار خرید و توزیع بسته معیشتی اجرایی شد و در این طرح سطح اعتراضات مردمی و تخلفات صورت گرفته نسبت به تراکنشهای انجام شده کمتر از ۲ درصد بوده است.
آنطور که سرپرست اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفته از ٢.۵ همت اعتبار حمایتی کالابرگ الکترونیکی مصرف شده در استان تهران از ابتدای طرح، مبلغ ١.۷ همت در دو ماه اخیر اجرای طرح فجرانه استفاده شده که بیانگر استقبال از طرح و تقویت سفره خانوارها به ویژه دهکهای پایینتر درآمدی بوده است.
آذرپناه با اشاره به کسب مقام دوم استان تهران در بین استانهای کشور در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، آمار تازهای از تعداد خانوارهای مشمول طرح کالابرگ و تراکنشهای صورت گرفته ارائه کرد.
وی میزان کل خرید مردم در استان تهران از ابتدای طرح کالابرگ تاکنون را نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت:مبلغ اعتبار دولتی استفاده شده از ابتدای طرح کالابرگ تاکنون حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال گزارش شده است.
سرپرست اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران با بیان اینکه تعداد ۲ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۱۸۱ خانوار مشمول در دهکهای ۱ تا ۷ در استان تهران ساکن هستند،تاکید کرد: ۲ میلیون و ۷۱ هزار و ۸۸۳ خانوار از ابتدای طرح تا کنون از اعتبار کالابرگی استفاده کردهاند.
به گفته آذرپناه در مرحله اول طرح کالابرگ فجرانه که از ۱۷ بهمن ماه اجرا شد، تعداد ۱ میلیون ۷۲۲ هزار و ۳۲۵ خانوار با انجام ۲ میلیون ۱۶۵ هزار و ۴۰۶ تراکنش و استفاده از ۹۳۱ میلیارد تومان اعتبار و در مرحله دوم طرح کالابرگ فجرانه که از ۱۸ اسفند ماه اجرا شد، تعداد ۱ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۸۸۶ خانوار با انجام ۱میلیون و ۹۳۷ هزار و ۱۴۹ تراکنش و استفاده از ۷۴۳ میلیارد تومان اعتبار از طرح استقبال داشتند.
طرح کالابرگ الکترونیک از موفقترین و بزرگترین طرحها در حوزه امنیت غذایی است که استقبال مردمی را به دنبال داشته است.طبق گزارشها در استان تهران ۱۶ هزار و ۳۹ فروشگاه خرد و زنجیرهای به سامانه کالابرگ متصل بوده و در حال ارائه خدمات به مشمولان طرح هستند.
این طرح از روز ۲۰ فروردین ماه در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارهای دهکهای اول تا هفتم درآمدی آغاز شد که تا ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد.در این طرح امکان خرید اقلام از طریق فروشگاههای مجازی فراهم شده و افراد هنگام خرید باید قیمت مبنای کالاهای مشمول طرح یعنی قیمت سال ۱۴۰۱ را از کارت بانکی متعلق به سرپرست خانوار کسر و پرداخت کنند.۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج،گوشت قرمز،مرغ، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم مرغ و حبوبات برای تأمین حداقل کالری، پروتئین ویتامینهای لازم برای هر فرد، منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران با قیمتهای مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه التفاوت قیمت سبد مبنا با قیمت روز در سال ۱۴۰۲ از محل یارانه جدید دولت (فجرانه) تأمین میشود.
در حال حاضر دریافت کمک معیشتی در قالب کالابرگ الکترونیک مشمول خانوارهای دهک ۱ تا ۷ میشود.استفاده از یارانه کالابرگ کاملا اختیاری است و ماهانه در حساب سرپرست خانوار شارژ میشود اما در صورت استفاده از آن، اعتبار مازاد تشویقی به یارانه افراد اضافه میشود.
همچنین صولت مرتضوی – وزیر کار و رفاه اجتماعی استقبال از کالابرگ الکترونیکی را خصوصاً در دهکهای پایین، بالای ۹۰ درصد توصیف کرد و افزود: پیش بینی میشود در مرحله سوم این طرح به حدود ۹۵ درصد برسد. وی افزود: درباره تداوم طرح ویژه کالابرگ الکترونیکی نیاز به تصمیم مجدد است و تاکنون تصمیم جدیدی وجود ندارد.
تا پیش از دولت سیزدهم مبلغ یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود که حتی به دهکهای درآمدی بالا اختصاص مییافت؛ اما در دولت سیزدهم ضمن اصلاح فرایند توزیع یارانه، این رقم بیش از ۱۰ برابر افزایش یافت و یارانه دهکهای ضعیف در قالب پرداخت نقدی بیشتر شد. خوشبختانه با گذشت یکسال از اجرای طرح، کالابرگ جای خود را در میان یارانهبگیران و مردم باز کرده است و استقبال بیشتر از این طرح متولیان امر را در شناسایی نقاط قوت و ضعف و اجرای هرچه بهتر طرح یاری خواهد کرد.
استعلام کالابرگ
یکی از روشهای استعلام کالابرگ استفاده از کد دستوری است. شما برای این کار کافی است در قسمت صفحه تماس تلفن همراه خود کد استعلام کالابرگ الکترونیکی #۱۴۶۳*۵۰۰* را شماره گیری نمایید.
در ادامه برای شما صفحهای با ۳ گزینه باز خواهد شد، در این قسمت گزینه ۲ یا همان موجودی یارانه سرپرست را انتخاب نمایید.
سپس در صفحه جدید کدملی سرپرست خانوار را وارد کنید.
پس از درج کدملی، مقدار یارانه به شما نمایش داده میشود.
علاوه بر این شما میتوانید از طریق کد دستوری #۲۸*۷۸۸* اقدام به استعلام کالابرگ کنید.
اما اگر از این طریق استعلام کالابرگ برای شما امکان پذیر نبود، توصیه میکنیم از روش تعیین شده دیگر استفاده کنید.
استعلام کالابرگ فجرانه با کد ملی
یکی از سوالات پرتکرار نحوه استعلام کالابرگ با کد ملی است، برای این کار شما باید از روش استعلام با کددستوری استفاده کنید. در قسمت قبلی این موضوع را بهطور کامل بررسی نمودیم.
استعلام کالابرگ با اپلیکیشن شما
یکی دیگر از روشهای استعلام کالابرگ یارانه استفاده از اپلیکیشن شما است. شما میتوانید برای استفاده از این اپلیکیشن ابتدا آن را دانلود و روی موبایل خود نصب کنید.
سپس شماره موبایل سرپرست خانوار و کدامنیتی را در فیلدهای خواسته شده وارد نمایید، سپس گزینه ثبت را انتخاب کنید.
در مرحله بعد کد فعال سازی ارسال شده (به شماره موبایل سرپرست) را وارد نمایید.
پس از ورود به برنامه گزینه “اعتبار شما” را انتخاب نمایید.
در مرحله بعد گزینه مانده حساب را انتخاب نمایید.
در نهایت شما اعتبار تخصیصی دولت برای خانوار خود را مشاهده خواهید نمود.
ایسنا