اولین خودروی برقی اختصاصی کیا که از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ عرضه شد، پس از ۳ سال دستخوش تغییراتی شده است. این محصول کیا در بخش ظاهری و فنی و امکانات رفاهی ارتقاهایی را تجربه کرده است.
کیا EV۶ که یکی از خودروهای مهم و منحصربهفرد این شرکت بهحساب میآید، بیشترین تغییر ظاهری را در نمای جلویی تجربه کرده است. چراغهای جلوی زاویهدار و خشن این بخش، متمایزکنندهترین عنصر خودرو در مقایسه با مدل قبلی است. در مدل استاندارد EV۶ بین چراغهای جلو هیچ اتصالی وجود ندارد، در حالی که در نسخه GT-Line، چراغها به هم متصل هستند. رینگهای جدید آلیاژی ۱۹ و ۲۰ اینچی برای سفارش وجود دارند.
اگرچه فضای داخلی خودرو آشنا به نظر میرسد، اما EV۶ جدید دارای فرمان سه پره متفاوت و قاب بهروز شده برای نمایشگرهای دوگانه است. کیا یک سیستم احراز هویت اثرانگشت، نمایشگر ۱۲ اینچی هد آپ و یک آینه دید عقب دیجیتال را در جدیدترین مدل EV۶ نصب کرده است. رنگ مشکی براق پیانویی در امتداد کنسول مرکزی که در مدل قبل وجود داشت، از بین رفته است.
EV۶ جدید دارای کیسههای هوای جانبی ردیف دوم و ستونهای B ضخیمتر برای استحکام بیشتر بدنه است. علاوه بر این، موتورهای الکتریکی اکنون صدای کمتری دارند و راحتی سواری خودرو با دست کاری کمکفنرها بهبودیافته است. علاوه بر این، مواد عایق صوتی اضافی در اطراف موتور عقب وجود دارد.
کیا باتری قدیمی ۷۷٫۴ کیلووات ساعتی را کنار گذاشته و به دنبال یک بسته بزرگتر ۸۴ کیلووات ساعتی است که میتواند در ۱۸ دقیقه از ۱۰ درصد تا ۸۰ درصد شارژ شود. EV۶ دیفرانسیل عقب اکنون میتواند ۴۹۳ کیلومتر مسافت را طی کند. EV۶ بهروز شده از ماه آینده به فروش میرسد.
یک بسته باتری ۷۷.۴ کیلووات ساعتی انرژی موتور ۱۶۰ کیلوواتی جلو و موتور ۲۷۰ کیلوواتی عقب کیا EV6 GT را تامین میکند. این موتورها در مجموع ۵۷۶ اسب بخار قدرت و ۷۴۰ نیوتن.متر گشتاور دارند و با این مشخصات، مدل GT از همه رقبا قویتر و سریعتر است. تسلا مدل Y، بهترین کراساوور برقی آمریکا فقط ۳۸۴ اسب بخار قدرت دارد و فورد موستانگ مک E هم با ۴۸۰ اسب بخار، قافیه را به کیا EV6 GT میبازد.
اما وقتی صحبت از بُرد خودرو به میان میآید، شرایط عوض میشود. مدل ردهپایین خودرو برقی کیا فقط ۳۵۰ کیلومتر بُرد دارد، در صورتی که بُرد تسلا با یک بار شارژ به ۴۸۸ کیلومتر میرسد. بُرد مدل GT هم در مقایسه با رقیبش چندان بالا نیست و فقط ۴۲۰ کیلومتر است.
کیا EV6 GT سریعتر از هر خودرو برقی دیگری شارژ میشود. به گفته کیا، با استفاده از یک شارژر ۳۵۰ کیلوواتی، فقط ۱۸ دقیقه طول میکشد تا میزان شارژ باتری از ۱۰ درصد به ۸۰ درصد برسد. این سیستم قابلیت استفاده از شارژهای ۴۰۰ و ۸۰۰ ولتی DC را دارد و با شارژرهای ۵۰ تا ۳۵۰ کیلووات ساعتی سازگار است.
کیا محصول برقیاش را با دیدی آیندهنگر ساخته تا EV6 GT یک منبع تغذیه سیار باشد. با استفاده از سیستم Vehicle-to-Load (خودرو به جریان – V2L)، میتوان تا ۱۹۰۰ وات از قدرت کیا EV6 GT برای وسایل برقی استفاده کرد.
کیا EV6 GT استاندارد با سیستم تعلیق اسپرت، کمکفنرهای برقی، ترمزهای دیسکی بزرگتر، لاستیک اختصاصی و دیفرانسیل الکتریکی با لغزش محدود عرضه میشود.
همچنین سه حالت رانندگی در کراساوور برقی وجود دارد. حالت GT Drive خودرو را برای رانندگی اسپرت تنظیم میکند، حالت My Drive برای رانندگی با تنظیمات اختصاصی راننده است و در حالت Drift هم همه قدرت موتور به چرخهای عقب منتقل میشود.
نوع موتور
دو موتور برقی
ظرفیت باتری
۷۷.۴ کیلووات ساعت
قدرت
۵۷۶ اسب بخار
گشتاور
۷۴۰ نیوتن.متر
گیربکس
اتوماتیک
محور محرک
دو دیفرانسیل
شتاب
۳.۵ ثانیه
سرعت
۲۶۰ کیلومتر بر ساعت
بُرد
۴۲۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی
یورو ۶
فرمان
برقی
بدنه
کراساوور
نوع رینگ
آلومینیومی