محصولات برندهای ژاپنی که در چین تولید شده باشند، از طریق واسطهها به طرف ایرانی فروخته میشوند. این ترفند، راهی برای دور زدن تحریمها است و البته بالا برای شرکتهای واردکننده نیز فراهم میکند. از سویی دیگر، بازار ایران که بیش از ۶ سال است مدلهای ژاپنی صفر کیلومتر را در دسترس نداشته، عطش بالا برای خرید دارد.
حدود یک قرن پیش، شرکت میتسوبیشی موتورز، بینان نهاده شد. این گروه صنعتی، تا قبل از روی آوردن به صنعت خودرو، بهعنوان غول کشتیسازی ژاپن شناخته میشد، اما با معرفی اولین وسیله نقلیهی بنزینی با خط تولید تجاری در سال ۱۹۱۷، نخستین خودروساز صنعتی ژاپن، لقب گرفت. میتسوبیشی تا دههی ۷۰ میلادی به رشد خود ادامه داد و در جمع سودآورترین برندهای خودرویی دنیا قرار داشت، اما با رسیدن به اواخر قرن بیستم، با کاهش فروش و کمبود سرمایه مواجه شد. قدیمیترین خودروساز ژاپن، طی دو دههی اخیر در سراشیبی سقوط قرار گرفت و مجبور به فروش خطوط تولید خود، در خارج از ژاپن شد. هماکنون، ۳۴درصد از سهام میتسوبیشی به نیسان تعلق دارد.
خودروهای مدرن میتسوبیشی، از جمله کراساورهای اوتلندر و ASX در ایران سابقه فروش دارند. اوتلندر، همراه سیستم دو دیفرانسیل، یک شاسیبلند جادار محسوب میشود و حالا با نسخهی ۲۰۲۴ برای ورود به کشورمان آماده میشود. نسل چهارم، سال ۲۰۲۲ رونمایی شد و هماکنون با پلتفرم مشترک با نیسان ایکس تریل، خط تولید فعال در چین و ژاپن دارد.
انتقال روشنایی اصلی به طرفین سپر، تغییر مهم برای نسل چهارم است و ظاهر این خودرو را متفاوت از اوتلندر قدیمی موجود در ایران نشان میدهد. این کراساور جدید، توسط استودیو طراحی میتسوبیشی در ژاپن، شکل گرفته است و المانهای خاص در سبک ژاپنی را به وضوح نشان میدهد.
چراغهای بالا، بسیار باریک هستند و همراه جلوپنجرهی بزرگ با سپر عضلانی، حس اسپرت اوتلندر ۲۰۲۴ را تقویت میکنند. نمای اصلی این خودرو، وابستگی چندانی به ادوات پلاستیکی ندارد و ارزانقیمت به نظر نمیرسد. این شرایط، برتری ظاهری اوتلندر نسبت به کراساورهای کرهای را نشان میدهد.
در نمای جانبی، حجمدهی عمیق دیده میشود و تمام بدنه تا پایین رکاب، همرنگ دیگر اجزا است. حالت L شکل در ستون عقب، جالب به نظر میرسد. خطوط کشیده شده روی درها و گلگیرها نیز، اوتلندر ۲۰۲۴ را بزرگتر از آنچه هست نشان میدهند. این خودرو با رینگهای ۱۷ و ۱۸ و ۲۰ اینچ آلومینوم همراه ریل باربند ارایه میشود.
طراحی پشت، نکتهی مثبت اوتلندر جدید است و فارغ از ادوات سیاهرنگ، نقش مهمی در زیبایی خودرو را دارد. چراغهای عقب، هماهنگی بسیار خوبی با حجمدهی بدنه دارند و نمای مدرن اوتلندر را مدرن، نشان میدهد. بالچهی نزدیک سقف، تورفتگی محل نصب پلاک و شیب شیشهی عقب، حسابشده طراحی شدهاند.
اوتلندر جدید با طول ۴,۷۰۹ و عرض ۱,۸۶۲ و ارتفاع ۱,۷۴۰ و فاصله محوری ۲,۷۰۵ میلیمتر تولید میشود. با این شرایط، مشابه هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ موجود در ایران و البته کمی بزرگتر خواهد بود.
باوجود طراحی خلاقانه و چشمگیر در بدنه، حالت ساده و کمهیجان برای داشبورد انتخاب شده است. کلیدهای پرتعداد، پلاستیک سخت و نمایشگر ایستاده، حس یک خودروی قدیمی و کاملا معمولی را به سرنشینان اوتلندر ۲۰۲۴ منتقل میکنند.
نسخهی پایه از مانیتور لمسی ۹ اینچ استفاده میکند و پنل دیجیتال پشت فرمان، مخصوص مدلهای آپشنال است. فرمان ساده، خروجی هوای باریک سراسری و دستهدندهی پلاستیکی کوتاه، دیگر ادوات کمهیجان در کابین اوتلندر جدید هستند. صرفا برای کلیدهای گردان از قاب فلزی استفاده شده است و ادوات پلاستیکی، تقریبا در همهجا دیده میشوند.
فرم صندلیها و کیفیت پوشش چرم، بسیار خوب است. کراساور میتسوبیشی برای ۴ سرنشین بلند قد، فضای قابل قبول دارد و با مدل سه ردیف صندلی نیز تولیدمیشود. در حالت استاندارد بدون استفاده از ردیف سوم صندلیها، حجم صندوق ۴۸۵ لیتر است و در حالت ۷ نفره، تنها ۱۲۸ لیتر فضای حمل بار وجود خواهد داشت. با خواباندن تمام صندلیها عقب، ۱۵۰۰ لیتر از کف تا سقف، فراهم خواهد شد.
شایعاتی مبنی بر واردات شاسیبلند میتسوبیشی با پیشرانهی توربوشارژ ۱/۵ لیتر، فناوری هیبرید و گیربکس CVT منتشر شده است. این نمونه، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ارزانترین اوتلندر بازار جهانی، ۱۰ تا ۱۱ ثانیه است و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند. این محصول در دو نسخه با محرک جلو با دو دیفرانسیل، عرضه میشود.
پرفروشترین مدل اوتلندر در سراسر دنیا، مشابه سالهای قبل مجهز به موتور ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی است. این نسخه ۱۸۰ اسب بخار و ۲۴۵ نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۱۰ ثانیه، نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر برساعت و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر، مشخصات فنی اوتلندر با موتور ۲/۵ لیتر هستند.
اگر تخفیف عوارض و مالیات مخصوص خودروهای پلاگین هیبرید اعمال شود، اوتلندر PHEV گزینهای بسیار جذاب برای بازار ایران خواهد بود. این مدل از ترکیب ۲ موتور برقی و ۲/۴ لیتر بنزینی، ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتنمتر گشتاور میگیرد. میانگین مصرف سوخت ۲ لیتر در صد کیلومتر، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت، آمار فنی اوتلندر پلاگین هیبرید هستند.
آستانه قیمت اوتلندر ساخت چین در بازار جهانی، ۲۲ تا ۲۴ هزار دلار است. با این شرایط، ضمن توجه به دلار ۶۰ هزار تومانی و اضافهپرداختهای اجباری برای واردات خودرو، هزینهی پرداختی برای مشتری دست اول، حدود ۲/۷ تا ۳ میلیارد تومان، پیشبینی میشود.
اگر اوتلندر به قیمت واقعی و تعداد بالا به بازار ایران برسد، رقیب فونیکس تیگو ۸ مدیران خودرو خواهد بود؛ اما از رویدادهای سال قبل میتوان نتیجه گرفت، قیمت نهایی اوتلندر در نمایشگاهها خودرو، نجومی باشد. هماکنون برای نمونههای دست دوم کمکار ساخت ۲۰۱۸، حدود ۵ میلیارد تومان پرداخت میشود.
پدال