تویوتا bZ3 با ظاهری شگفت انگیز و فناوری هوشمند | معرفی خودرو تویوتا bZ3 با مشخصات فنی

معرفی خودرو : تویوتا bZ3 یکی از محصولات تمام برقی و مدرنی است که به ایران می آید. یک سدان جذاب که طراحی متفاوتی در کابین و بدنه دارد.


معرفی خودرو | طی چند سال گذشته همیشه حسرت این را می‌خوردیم که خودروهای روز دنیا وارد بازار ایران نمی‌شوند و ما مجبوریم از میان مدل‌های قدیمی ساخت داخل یا محصولات وارداتی قدیمی و نهایتاً محصولات مونتاژی چینی، خودرو انتخاب کنیم. اما حالا یکی از به‌روزترین و جدیدترین تولیدات کمپانی بزرگ تویوتا به ایران آمده است که تقریباً کمی بعد از عرضه به بازارهای جهانی در ایران نیز به فروش خواهد رسید. در این مطلب به معرفی تویوتا bZ3 محصول وارداتی برساوش می‌پردازیم.

شرکت تویوتا ابتدا اعلام می‌کرد که علاقه زیادی برای عرضه محصولات برقی خود ندارد، اما به هر حال باید همرنگ جماعت می‌شد تا از قافله برقی شدن ماشین‌ها و عصر جدید صنعت خودرو عقب نماند. به همین منظور پلتفرم e-TNGA را توسعه داد تا اکثر محصولات برقی خود در زمان حاضر را روی آن طراحی کند. بر همین اساس ابتدا کراس اوور bz4x توسط کمپانی تویوتا رونمایی شد و سپس در اواخر سال ۲۰۲۲ نیز اولین سدان برقی تویوتا با نام bZ3 برای بازار چین به معرض نمایش عمومی درآمد. تولید تویوتا bZ3 با همکاری شرکت BYD در حوزه تامین باتری و موتور الکتریکی انجام می‌گیرد و فرایند مونتاژ نهایی آن در کارخانه گروه خودروسازی FAW تکمیل می‌شود.

هرچه طراحی بدنه از شرکت تویوتا که پیش از این دیده‌اید کنار بگذارید و یک زبان طراحی متفاوت از این کمپانی معتبر ژاپنی را در قالب سدان bZ3 مشاهده کنید. البته برادر کراس‌ اوور این خودرو هم با همین زبان طراحی پیش از آن به بازار آمده و اصولاً یک سری اشکال هندسی با زوایای نوک‌تیز و خطوط صاف در کنار برخی انحناهای جذاب، حروف الفبای این زبان جدید طراحی محصولات برقی تویوتا به شمار می‌رود.

تویوتا bZ3 در نمای روبرو چراغ‌های کشیده خشن تندوتیز ارائه می‌دهد که آن را به سمت سلیقه جوان‌ترها می‌کشاند. نمای بغل فوق‌العاده کشیده دیده می‌شود و حجم‌پردازی‌های روی درها به‌علاوه قوس نرم سقف، تصویری جذاب از یک سدان خانوادگی و نسبتاً لوکس از نظر ظاهری را به نمایش می‌گذارد. طرح چراغ‌های پیوسته نمای عقب نیز مهر پایانی بر کار طراحان این خودرو محسوب می‌شود که با قوس و حجم سپر عقب تقریباً هم‌خوانی دارد و نمای اسپرت‌تری را برای این محصول برقی تویوتا پدید می‌آورد.

البته این سبک طراحی صرفاً جنبه زیبایی ندارد و ضریب درگ آن نیز بسیار پایین بوده و مقاومت کمتری نسبت به جبهه هوای مقابل روی بدنه bZ3 ایجاد می‌شود که می‌تواند تاثیر قابل قبولی روی مصرف سوخت و هندلینگ خودرو داشته باشد.

تویوتا bZ3 وارداتی برساوش نیروی مورد نیاز خود را مدیون یک موتور الکتریکی به قدرت ۲۴۰ اسب‌بخار یا ۱۸۰ کیلووات و گشتاور ۳۰۳ نیوتن ‌متر است. این موتور الکتریکی انرژی خود را از یک باتری لیتیوم آهن فسفات دریافت می‌کند که معادل ۶۵.۳ کیلووات ساعت ظرفیت دارد و در صورت اتصال به برق شهری با شارژر معمولی تقریباً ۱۰ ساعت طول می‌کشد تا فول شارژ شود. اما برای موارد اضطراری و زمانی که نیاز به شارژ سریع باتری وجود دارد، می‌توان ظرف مدت زمان حدود ۲۷ دقیقه باتری این خودرو را از میزان ۳۰ تا ۸۰ درصد شارژ کرد.

البته گفته می‌شود که یک تیپ دیگر از این خودرو با موتور ۱۸۴ اسب بخار و باتری ۵۰ کیلووات ساعت نیز احتمالاً وارد بازار ایران خواهد شد که می‌تواند به دلیل قیمت پایین‌تر مورد استقبال طیف بزرگتری از مشتریان هم قرار بگیرد. تویوتا bZ3 در بحث رانندگی نسبتاً چابک به حساب می‌آید و با توجه به ارائه نهایت گشتاور در هر لحظه، می‌تواند شتاب اولیه یا ثانویه فوق‌العاده دلچسب و هیجان‌انگیزی ارائه دهد. طبق اطلاعات شرکت واردکننده این خودرو ظرف مدت زمان ۳.۶ ثانیه به سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایتاً می‌تواند تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت هم سرعت بگیرد. این ارقام برای یک خودروی خانوادگی کاملاً قابل قبول و متناسب با نیازهای اکثر کاربران خواهد بود.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید