رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان در پاسخ به این سؤال؛ “مرحله بعدی بهروزرسانی دهکبندی خانوارها چهزمانی اتفاق میافتد؟”، اظهار کرد: طبق قانون، در صورتی که دولت شرایط بهروزرسانی دادهها را داشته باشد باید شهریورماه شناسنامه اقتصادی خانوارها بهروزرسانی شود.
علیرضا محمدی افزود: این مرکز در بررسی گردش حساب، سه سال متوالی را لحاظ میکند، به این معنی که بحث پایا، ساتنا، شاپرک و مانده حساب برای سه سال متوالی بررسی میشود.
وی ادامه داد: اما افرادی هم هستند که شغلشان تنخواهدار و… است؛ این افراد باید برای اینکه با چالش مواجه نشوند حساب خود را از حساب تجاری جدا کنند تا در بررسی وضعیت اقتصادی خانوار آنها نیز اشتباهی رخ ندهد.
محمدی با بیان اینکه “یارانهبگیران فعلی براساس آخرین بهروزرسانی دهکها، یارانه خود را دریافت میکنند.”، خاطرنشان کرد: افرادی که پیش از شهریورماه نسبت به دهکبندیها اعتراض داشته باشند و در سامانه ثبت اعتراض کنند، بعد از بررسی مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، دهکبندی آنها در مرحله جدید بهروزرسانی تغییر میکند؛ بهعبارتی دهک خانوارها تا دوره بعدی بهروزرسانیها غیر قابل تغییر خواهد بود و مجدداً با دریافت دادههای ثبتی اقتصادی و اجتماعی، ارزیابی خواهد شد.
نحوه اعتراض به دهک بندی یارانه ها
در حالی که طی چند روز گذشته سامانه حمایت با اختلال مواجه شده بود، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان اعلام کرد این سامانه در دسترس قرار گرفته و سرپرستان خانوار میتوانند با مراجعه به سایت حمایت به آدرس http://hemayat.mcls.gov.ir در صورت لزوم، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعاتشان را ثبت کنند.
به گزارش اندیشه معاصر، علیرضا محمدی اظهار کرد: مطابق بند (د) تبصره (۱۷) قانون بودجه کل کشور سال ۱۴۰۲، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به بهروزرسانی دادههای ثبتی، متقن و قابل اتکا دریافتی از دستگاههای مختلف مشمول ماده ۲۹ برنامه توسعه ۵ ساله ششم، برای دهکبندی و وسعسنجی خانوارها، ۲ بار در سال(هر ۶ ماه یکبار) اقدام کند.
وی ادامه داد: باتوجه به آخرین «دهکبندی»، خانوارها میتوانند در صورت لزوم، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعاتشان را ثبت کنند. البته سامانه حمایت طی چند روز گذشته با اختلال مواجه بود، اما هماکنون در دسترس قرار گرفته و سرپرستان خانوار میتوانند با مراجعه به سایت حمایت به آدرس http://hemayat.mcls.gov.ir در صورت لزوم، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعاتشان را ثبت کنند.
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان در خصوص زمان اعلام نتایج اعتراض خانوارهایی که نسبت به دهکبندی خود معترض هستند، افزود: بررسیها به مرور صورت میگیرد، زیرا باتوجه به اینکه دادهها ثبتی است و بهروزرسانیها هر ۶ ماه یکبار صورت میگیرد، تا زمان اعمال و بهروز رسانی، تغییری در روند یارانهبگیری فرد ایجاد نمیشود.
محمدی تصریح کرد: البته در برخی مواقع ممکن است دستگاههای حمایتی برای اولویت قرار دادن افرادی با شرایط خاص با ما مکاتبه کنند و ما نیز براساس ویژه بودن شرایط، بررسی آنها را در اولویت قرار میدهیم.
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان تصریح کرد: علاوه بر سامانه حمایت، افراد میتوانند با شمارهگیری ۰۲۱۶۳۶۹ با مرکز پاسخگویی وزارت رفاه که از ۷ صبح تا ۱۲ شب پاسخگوی مردم است، اعتراض خود را بیان و ثبت کنند.
محمدی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد ۸ درصد از افرادی که تغییراتی در دهکبندیشان ایجاد شده بود، ثبت اعتراض کردهاند.
وی در پایان گفت: با توجه به اعلام طرح کالا برگ فجرانه، در مرکز پاسخ گویی در روزهای گذشته با ترافیک روبرو بودیم و سعی براین است که در روزهای آتی این سامانه تلفنی تقویت شود.
نحوه پیگیری نتیجه اعتراض به دهک بندی
برای پیگیری نتیجه اعتراض به دهک بندی شما چهار راه دارید:
۱.وارد سامانه حمایت شوید و با انتخاب گزینه وضعیت اقتصادی خانوار از تغییر دهک بندی و نتیجه اعتراض مطلع شوید..
۲.با در دست داشتن مدارک هویتی و کد پیگیری به دفاتر پلیس بعلاوه ۱۰ مراجعه نمایید و درخواست استعلام نتیجه اعتراض به دهکبندی را داشته باشید.
۳.منتظر پیامک از سوی وزارت رفاه بمانید.
۴.با شماره تماس ۰۲۱۶۳۶۹ تماس حاصل فرمایید و از کارشناسان این سامانه بخواهید وضعیت اعتراض شما را پیگیری و استعلام کنند.
اعتراض به دهک بندی یارانه، با جستجوی آدرس hemayat.mcls.gov.ir، ورود به پورتال سرپرست خانوار و کلیک برروی گزینه درخواست بررسی صورت می گیرد.