ثبت‌نام وام اربعین ۱۴۰۳ آغاز شد | چگونه ارز اربعین بگیریم؟ + ثبت‌نام

زائران سرپرست خانوار که دریافت کننده یارانه هستند، می‌توانند با مراجعه به در سامانه حج و زیارت و انجام مراحل ثبت نام اربعین، درخواست تسهیلات اربعین را ثبت کنند، با این حال هنوز به صورت رسمی پرداخت تسهیلات اعلام نشده و احتمالا با نزدیک شدن به روزهای اربعین مانند سال گذشته جزئیات آن اعلام می‌شود.


وام

به تازگی وزیر اقتصاد اعلام کرده است که زائران سرپرست خانواری که یارانه دریافت می‌کنند، می‌توانند تسهیلات مربوط به سفر ایام اربعین دریافت کنند. این تسهیلات در سال گذشته تا سقف پنج میلیون تومان مشخص شد و برای حضور زمینی زائران اربعین از سوی بانک‌های زیرمجموعه این وزارتخانه پیش بینی شد.

اگر طبق روال سال گذشته این تسهیلات پرداخت شود، متقاضیان زائر سرپرست خانوار به منظور دریافت و ثبت نام وام اربعین، می‌توانند نسبت به درخواست تسهیلات در سامانه حج و زیارت (سماح) به نشانی samah.haj.ir اقدام نمایند. در صورتی که متقاضیان از مرزهای زمینی خارج شوند، مبلغ این تسهیلات به صورت خودکار و بدون نیاز به مراجعه به بانک‌ها به حساب یارانه آن‌ها واریز شده و با اقساط یکساله از یارانه آن‌ها کسر می‌شود.

سال گذشته، میزان این تسهیلات برای سرپرست خانوار سه میلیون تومان، سرپرست خانوار همراه با یک نفر از اعضای خانوار تحت پوشش او چهار میلیون تومان و سرپرست خانوار و دو نفر یا بیشتر از اعضای خانوار تحت پوشش او ‌پنج میلیون تومان بود، اما برای اربعین امسال هنوز اطلاعاتی از میزان مبلغ تسهیلات به صورت رسمی اعلام نشده است.

با این حال، برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که برای دریافت وام اربعین، ابتدا باید در سامانه سماح ثبت نام کرده و سپس به صورت اینترنتی یا با مراجعه حضوری به شعب بانک ملی درخواست وام کنید.

گفتنی است؛ تا امروز خبر مبنی بر اعطای وام و تسهیلات بانکی از سوی بانک‌های عامل به زائران اربعین اعلام نشده و بر اساس تجربیات سال گذشته، به احتمال زیاد با نزدیک شدن به ایام اربعین اطلاع رسانی می‌شود.

ثبت نام ارز اربعین ۱۴۰۳

سامانه ثبت نام و دریافت ارز اربعین ۱۴۰۳، سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir می باشد و تمامی متقاضیان دریافت ارز دولتی اربعین باید، مراحل نام نویسی در سامانه سماح را انجام داده و با انتخاب بسته بیمه ای مورد نظر و پس از پرداخت حق بیمه، خود را تحت پوشش خدمات بیمه قرار دهند.

سامانه سماح یا سامانه ساماندهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه، توسط سازمان حج و زیارت، راه اندازی شده تا خدماتی چون، ثبت نام ارز اربعین و ثبت نام و صدور روادید کشور عراق، برای متقاضیان شرکت در مراسم اربعین، از طریق آن، صورت گیرد.

شرایط دریافت ارز اربعین

شرایط دریافت ارز اربعین، پرسش اکثر افرادی است که قصد دارند، در ایام اربعین، به عراق، سفر کنند. لذا در این تیتر از مقاله دینا، شرایط دریافت دینار دولتی برای سفر به عراق در بازه زمانی اربعین، بررسی شده است. این شرایط، عبارتند از:

ثبت نام در سامانه سماح و تکمیل اطلاعات مربوط به تاریخ رفت و برگشت، نوع وسیله نقلیه جهت عزیمت تا مرز، مرز خروجی و مرز ورودی، شماره گذرنامه، تاریخ انقضای گذرنامه، کد ملی، تاریخ تولد و شماره همراه

خرید بیمه نامه اربعین از طریق سامانه سماح ثبت نام اربعین ۱۴۰۳​

دریافت کد رهگیری ثبت نام در سامانه سماح (بنابر اعلام بانک مرکزی، امکان عرضه ارز دینار اربعین بدون ارائه کد سماح برای زائران در صورت تصمیم‌ گیری ستاد اربعین و موافقت این ستاد وجود دارد.)

داشتن گذرنامه معتبر برای خروج از مرز

برخورداری از شرط سنی لازم (افراد بالای پنج سال یعنی متولدین پیش از ۱۳۹۸/۰۶/۰۱)

زائرین بین ۵ تا ۱۵ سال باید اصل شناسنامه به جای کارت ملی را ارائه نمایند.

برخورداری از مدارک لازم

شایان ذکر است، به هر زائر متقاضی، به میزان ۲۰۰ هزار دینار، ارز دولتی اربعین، تعلق خواهد گرفت و متقاضیان ارز بیشتر می توانند، از بازار آزاد نیز اقدام به خرید دینار (با نرخ آزاد) نمایند. در ادامه، مدارک لازم برای ثبت نام ارز اربعین ۱۴۰۳، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بازه زمانی فروش ارز اربعین به زائرین از تاریخ ۷ مرداد ماه تا پایان روز ۳ شهریورماه ۱۴۰۳ می باشد.

مدارک لازم برای گرفتن ارز اربعین

ازجمله شرایط دریافت دینار دولتی عراق یا ارز کربلا، برخورداری از مدارک لازم است. با توجه به اهمیت این موضوع، مدارک لازم برای گرفتن ارز اربعین، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، مورد بررسی و توضیح قرار خواهد گرفت. این مدارک، عبارتند از:

مدارک مثبت ثبت نام در سامانه سماح

گذرنامه (برگه تردد اربعین) معتبر یا گذرنامه زیارتی

سیم کارت به نام متقاضی و در خصوص اعضای خانواده، سیم کارت به نام سرپرست خانوار

مدارک هویتی که شامل کارت ملی و شناسنامه است. البته، در خصوص اعضای خانوار، سرپرست خانوار باید، کارت ملی و شناسنامه خود و کارت ملی اعضای خانوار را ارائه دهد. در ادامه، نحوه ثبت نام دینار دولتی ۱۴۰۳، بررسی خواهد شد.

نحوه ثبت نام ارز اربعین ۱۴۰۳

در این تیتر از مقاله دینا، نحوه ثبت نام ارز اربعین ۱۴۰۳ یا نحوه ثبت نام دینار دولتی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به این پرسش که ثبت نام ارز اربعین بانک ملی، چگونه است؟ پاسخ داده خواهد شد. نحوه ثبت نام ارز اربعین، مطابق مراحل زیر می باشد:

در ابتدا، متقاضی باید در موعد مقرر، در سامانه سماح، ثبت نام کند و پس از تکمیل اطلاعات لازم، بارگذاری مدارک مورد نیاز، خرید بیمه زیارتی و دریافت کد رهگیری، از سامانه خارج شود؛

در گام بعدی، متقاضی باید، به شعب منتخب بانک مرکزی یا صرافی های معرفی شده از سوی این بانک، مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم، همچنین، اطلاعات مورد نیاز، ارز لازم برای سفر اربعین را به صورت دینار دولتی (دینار با قیمت دولتی)، دریافت نماید.

نکته مهم اینکه، داشتن تلفن همراه به نام خود و برخورداری از کارت بانکی در مراجعه به صرافی ها یا بانک های منتخب، از جمله بانک ملی، ضروری است و دریافت دینار دولتی عراق برای سفر به کربلا در اربعین، منافاتی با دریافت ارز دولتی برای سفر به خارج از کشور، ندارد. یعنی افراد واجد شرایط، می توانند، علاوه بر دریافت ارز اربعین، ارز مسافرتی نیز (برای سفر خود به کربلا و عراق در ایام اربعین)، دریافت کنند.

نحوه ثبت نام در سامانه سماح samah.haj.ir برای دریافت ارز اربیعن، بدین صورت است که متقاضی باید، آدرس سامانه را در مرورگر خود، جستجو نماید و از قسمت پایین صفحه، در بخش شرایط ثبت نام، برروی گزینه “ثبت نام”، کلیک کند.

در این مرحله، متقاضی باید، شماره همراه خود و عدد امنیتی را در کادر مربوطه، درج کند.

در این گام، فرد باید، کد ارسالی به شماره همراه خود را در کادر مربوطه، وارد کند.

در این مرحله، فرد باید، اطلاعات لازم و مورد نیاز، نظیر تاریخ تولد، شماره گذرنامه و… را در کادرهای مربوطه، درج کرده و به مرحله بعدی برود.

با طی باقی مراحل و انتخاب مرز خروجی، نوع سفر، تایید اطلاعات و پرداخت هزینه لازم، نام نویسی فرد، به اتمام خواهد رسید و کد پیگیری و رسید ثبت نام، به وی، داده خواهد شد. (نگه داشتن کد پیگیری، برای مراجعه به بانک و درخواست ارز اربعین، ضروری است.) توجه به این نکته ضروری است که بازه زمانی فروش ارز اربعین به زائرین از تاریخ ۷ مرداد ماه تا پایان روز ۳ شهریورماه ۱۴۰۳ می باشد. هم چنین، بانک مرکزی، ترتیبات تامین و عرضه ارز دینار به زائرین اربعین را به هفت بانک عامل ملی ایران، تجارت، صادرات ایران، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه ابلاغ نموده است.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید