سیستم سهمیه بندی بنزین در ایران به طور کلی به این صورت است که براساس نوع و کاربری خودروها، سه سطح قیمتگذاری متفاوت برای بنزین تعیین میشود. سهمیه بندی بنزین در سه سطح عبارتند از:سهمیه عادی، ،سهمیه ویژه و سهمیه خاص. مقادیر دقیق سهمیه بندی بنزین و هزینههای بنزین در هر سطح توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین میشود و ممکن است با گذر زمان تغییر کند. در طرح جدید قرار است سهمیه بندی بنزین به حساب هر فرد واریز شود. در ادامه به آخرین خبر از سهمیه بندی بنزین می پردازیم.
۶۰ لیتر سهمیه بنزین مهر ماه خودروهای شخصی بدون هیچگونه تغییری، ساعت صفر بامداد شنبه (یکم مهرماه) در کارتهای هوشمند سوخت شخصی شارژ میشود.
در هفتمین ماه سال ۱۴۰۲، میزان ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ماهانه به کارتهای هوشمند سوخت شخصی واریز میشود. همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز میشود.
طرح فعلی سهمیهبندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه (۲۴ آبانماه سال ۱۳۹۸) بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسائل نقلیه بنزین سوز آغاز شد.
سقف ذخیره سهمیه بنزین کارتهای هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلتها ابتدا شش ماه بود که به دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلام شده برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در اطلاعیهای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد؛ بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلتها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارتهای هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.
بر اساس آنچه در کمیسیون برنامه هفتم به تصویب رسیده به دولت اجازه داده شده که میتواند یارانه حاملهای انرژی را به جای خودرو به افراد هم بدهد. البته این اجازه وجود دارد و تکلیف نشده است.
محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: ماحصل توافقات میان مجلس و دولت درخصوص انرژی را در گزارش کمیسیون برنامه هفتم آوردهایم. آن چیزی که در گزارش آمده، مورد توافق دولت و مجلس است.
بر اساس آنچه در کمیسیون برنامه هفتم به تصویب رسیده اولا به دولت اجازه داده شده که میتواند یارانه حاملهای انرژی را به جای خودرو به افراد هم بدهد. البته این اجازه وجود دارد و تکلیف نشده است.
بر اساس گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه بنزین یارانهای در طول برنامه تغییر نمیکند. اما ممکن است که سهمیه بنزین تغییر کند و اینکه به خانوار یا خودرو بدهند.
عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در توئیتی پیشنهادات بنزینی را درباره مصارف خانوارها و خودروهای سواری شخصی ارائه داد.
مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت:
به بهانه پخش برنامه “شیوه”: فقط در تیر و مرداد۱۴۰۲، چند صد میلیون دلار فرآورده (عمدتا بنزین+گازوئیل) وارد(تهاتر) کردیم.
پرداخت این “هزینه دلاری” از جیب همه خانوارهاست که ۵۰٪ شان اصلا خودرو و نفعی هم ندارند، اما باید تاثیر منفیاش بر معیشت خود را بپذیرند!
با تداوم این وضع، به زودی درصد سهم بنزین وارداتی از زیر ۱۰٪ به ۲۰٪ و… از کل میرسد:
حال با قبول چشم بسته قیمت تمام شده داخلی حدود ۹۰۰تومان(ارزش نفت صفر)، با لحاظ تاثیر تامین ۱۰٪ نیاز کشور از واردات بنزین ۳۰هزارتومانی، قیمت تمام شده جدید، به روش میانگین وزنی محاسبه خواهد شد:
(۱۰٪×۳۰.۰۰۰)+(۹۰٪×۹۰۰)=۳.۸۱۰ تومان!
راهحل؟
مثل گاز و برق، اول بنزین را هم بین همه خانوارها توزیع کنیم؛یعنی طبق توان تولید داخل و لحاظ مصارف عمومی، سهمیهای (حدود ۲۰ لیتر درماه به هر کدملی) “با همان قیمت ۱۵۰۰” اختصاص و بازار مبادله شکل دهیم.
هرکس بیش از سهمش خواست از دیگری بخرد یا هزینه بنزین وارداتی را بپردازد.
این فقط سهمیه خانوار است:
نفری ۲۰ لیتر درماه، یعنی نفری ۰.۷ لیتر در روز، یعنی حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز برای کل مردم ایران
تولید روزانه بنزین کشور حدود ۱۰۰میلیون لیتر است.
بقیه ۴۰ میلیون برای سایر مصارف غیر خانوار باقی میماند:مصارف عمومی از جمله حملونقل بار و مسافر و…
صابر
اره فقط همین مونده طرف از یه شهر دیگه بخواد بیاد به یه شهر دیگه. باید اسبابش رو با گاری حمل کنه. کرایه ها میشه میلیاردی. جمع کنید خواهشن.
حمید
بنزین در ایران قاچاق میشود باید یک فکری به حالش بشود . اقتصاد به فنا رفته بنزین ایران میره افغانستان
جواد
سلام خدایی قیمت بنزین درایران خیلی نسبت به کشورهای همسایه ارزونه درایران اب کوچک ۵تومانه ولی بنزین بااین همه مشکلات ۳تومانه ماهم وسیله داریم بایدحداقل ۲۰هزارتومان بشه هم ترافیک کمترمیشه وهم مردم ازوسایل عمومی استفاده میکنند
Ahmad
صحبت کردن راجب سهمیه بندی بنزین به جای پلاک به شخص اونهم در کشور غنی ایران مشکلات و دغدغه های بیشتری ایجاد میکند خواهشاً صرف نظر نمایید !؟
غلامعلی شمسی پور
ظاهرا طرح توزیع بنزین بین همه آحادجامعه
عادلانه به نظر میرسد، ولی عواقب افزایش قیمت برای خودروها در پروسه حمل ونقل چقدر دامنگیر همه میشود، ظاهرا برآورد میدانی تخصصی را میطلبد