طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانهها با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۳ امکان افزایش مبلغ یارانه وجود ندارد، گفت: طبق تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲، سازمان هدفمندسازی یارانهها مکلف به پرداخت یارانه نقدی به اقشاری است که از طرف وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به عنوان یارانه بگیر شناخته شدند. براساس همین طبق جدول ۱۴ قانون بودجه رقمی به عنوان یارانه نقدی اختصاص داده شده که به همان میزان ما باید در سال یارانه پرداخت کنیم. باتوجه به رقمی که درحال حاضر به دهکهای ۱ تا ۳ مبلغ ۴۰۰ هزارتومان و از دهکهای ۴ تا ۹ مبلغ ۳۰۰ هزارتومان پرداخت میشود و باتوجه به بودجه کلی که برای سال ۱۴۰۳ سازمان هدفمندسازی یارانهها تعیین شده امکان افزایش این مبلغ در سال ۱۴۰۳ وجود ندارد. کمااینکه تا الان طبق همان جدول یکی از منابع ما محقق شده یعنی همین یارانهای که الان پرداخت میشود هم با تحقق منابع صد درصدی نبوده برای همین اصلا امکان افزایش یارانه وجود ندارد.
وی ادامه داد: بودجهای که برای ما لحاظ میشود براساس منابعی است که محقق میشود. اگر تحقق منابع افزایش پیدا کند و بعد برای ما تکلیف کنند و بگویند حالا باتوجه به اینکه منابعی بیشتری دارید رقم یارانه را افزایش دهید، امکان افزایش وجود دارد ولی وقتی چنین اتفاقی نمیافتد برای ما هم امکان افزایش مبلغ یارانه وجود ندارد که بخواهد انجام شود.
حسینی اضافه کرد: البته برای بودجه ۱۴۰۴ باید ببینم چه کاری انجام میدهند یعنی منابع وصولی و مصارف به چه میزان محاسبه میشوند چون مصارف ما غیر از یارانه نقدی که سازمان هدفمندی براساس منابعی که دارد، پرداخت میکند، باید یارانه طرح دارویار که همان شیرخشک و دارو و ملزومات پزشکی است را پرداخت کند و باید مطالبه گندمکاران، مستمری بهزیستی و کمیته امداد را پرداخت نماید. اینها مواردی است که در جدول ۱۴ برای ما لحاظ شده و ما باید پیرو همان باتوجه به منابعی که داریم، بخواهیم این مصارف را داشته باشیم.
سخنگوی سازمان هدفمندی یارانهها درخصوص منابع نیمه اول سال ۱۴۰۳ گفت: با توجه به اینکه نیمه اول سال ۱۴۰۳ تمام شده و از صد درصد منابعی که باید در ۶ ماه اول سال محقق میشد تقریبا ۵۲، ۵۳ درصد آن محقق شده و همین الان ۵۰ درصد کسری منابع داریم و ۶ ماه اول سال را با کسر منابع سپری کردیم، چطور امکان افزایش مبلغ یارانه وجود دارد؟ منابع و تخفیفاتی که ما داریم همه براساس ابلاغ و تخفیف سازمان برنامه و بودجه است. برای همین باید ببینم سازمان برنامه و بودجه این منابع و مصارف را برای ما چطور میبیند ماهم براساس همان اقدام کنیم. مقام تصمیم گیرنده و پیشنهاددهنده هم که بخواهد اینها را در بودجه لحاظ کند سازمان برنامه و بودجه است.
طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانهها در پایان با اشاره به مبلغ یارانه و اینکه از نظر مردم این مبلغ متناسب با شرایط اقتصادی است یا خیر، تاکید کرد:اگر بخواهیم از نظر فردی به مبلغ یارانه نگاه کنیم شاید از نظر یک نفر ۱۰ میلیون تومان هم کم باشد ولی از نظر فرد دیگر همین ۳۰۰ هزارتومان خوب باشد. ما باید ببینم باتوجه به منابعی که دولت دارد به چه میزان میتواند به یک جمعیتی یارانه بدهد. نزدیک به ۸۰ میلیون نفر در کشور یارانه میگیرند، باید دید دولت به نسبت این جمعیت و منابعی که دارد چقدر یارانه میتواند پرداخت کند. اینکه حالا افراد با چه رقمی راضی هستند شاخص درستی نیست چون شاید یک نفر همانطور که گفتم با مبلغ ۱۰ میلیون تومان هم راضی نباشد.
افزایش یارانه معیشتی
پیرو خبر درج شده در برخی از خبرگزاریها مبنی بر تغییر در مبلغ یارانه معیشتی، سازمان هدفمندسازی یارانهها این خبر را خلاف واقع اعلام و تکذیب کرد.
مبلغ یارانه دهکهای یک تا ۳ به ازای هر فرد خانوار ۴۰۰ هزار تومان و یارانه دهکهای ۴ تا ۹ به ازای هر رد خانوار ۳۰۰ هزار تومان است.
خانوارهای دهک های هشتم و نهم مشمول دریافت یارانه به میزان ۳۰۰ هزار تومان هستند ولی یارانه تشویقی به آنها تعلق نمی گیرد.
مرجع دهکبندی خانوارها، بانک اطلاعاتی «پایگاه رفاه ایرانیان» است که در آن، اطلاعات خانوارها اعم از تعداد اعضا، مالکیت خودرو و گردش مالی همه اعضای خانواده مبنای آزمون وسع قرار میگیرد و بر اساس نتیجه این آزمون، رتبه خانوار در میان همه خانوارهای کشور به دست میآید.
تغییردر رفتارهای مالی خانوار یکی از عوامل اصلی در تغییر دهک درآمدی است. در برخی موارد، ممکن است به دلایل خاص، گردش مالی بالا اعتراضپذیر باشد و مشکلاتی ایجاد کند که با رسیدگی وزارت کار قابل حل باشد. اما برای حفظ دهک خود، خانوارهای عادی بهتر است از هر گونه گردش مالی کلان غیرمرتبط با درآمد و هزینه خود پرهیز کنند و رفتار مالی خود را بهبود بخشند.
در این میان، گرچه کاستیهایی مثلاً در حوزه املاک با معاملات مبتنی بر چک وجود داشت، اما برای کاهش میزان خطا، امکان درخواست بازبینی نیز برای خانوارهای معترض مدنظر قرار گرفت و اگر متولیان دهک بندی در وزارت کار به وظیفه خود عمل کنند، هرگونه تغییر در دهکبندی قابل اعتراض و پیگیری است.
علیرضا محمدی رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت رفاه گفت: پس از اعمال دادههای جدید برخی خانوارها به دهکهای بالا و برخی به دهکهای پایین منتقل شدند. برای حدود ۱۳ میلیون خانوار نیز تغییری رخ نداده است. افرادی که قطعا از دهک پایین به صدک بالا رفتند، مشمول یارانه نشدند.
وی افزود: در ۲ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد از افرادی به شکلی به دهکهای خود اعتراض داشتند که در طول بروزرسانی دادهها این اعتراضها رفع شد. برخی خانوادهها در تعداد نفرات دچار تغییرات شدند. این تغییرات فرمول فنی و پیچیدهای دارد و بُعد خانوار در دهکبندی و صدکبندی را تغییر میدهد.
این مقام مسوول توضیح داد: مثلا فرد خودرویی داشت که ۶ ماه قبل آن را فروخته بود و چون دادههای پایگاه بهروز نشده بود، آن خودرو همچنان در دادههای رفاهی خانوار دیده میشد و دهک او را بالا میبرد، اما اکنون با بروزرسانی جدید، براساس اطلاعات فعلی و جدید افراد، صدک و دهک خانوار تغییر کرده است. البته عکس این ماجرا نیز صادق است و ممکن است فرد در یک سال گذشته از نظر مالی چیزی خریداری کرده باشد که آن نیز دهک فرد را تغییر میدهد.
محمدی گفت: باید به این نکته نیز توجه کرد که اگر دهک فرد الان ۶ است، به این معنا نیست که ادامهدار باشد و در بهروزرسانی۶ ماه بعدی ممکن است دچار تغییر شود. خواسته ما این است که دادههای این پایگاه هر ۶ ماه یکبار به روز شود. اگر این اتفاق رخ دهد و شناسنامه اقتصادی افراد بهروز شود، میتواند در سیاستگذاریهای رفاهی جامعه نیز کمککننده باشد.
علیرضا محمدی، اظهار کرد: مطابق قانون بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به بهروزرسانی دادههای ثبتی، متقن و قابل اتکا دریافتی از دستگاههای مختلف برای دهکبندی و وسعسنجی خانوارها، ۲ بار درسال (هر ۶ ماه یکبار) اقدام کند.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه آخرین بهروزرسانی دهکبندیها در دی ماه سال گذشته انجام شده است، مرحله بعدی اوایل شهریورماه انجام خواهد شد.
وی در ادامه بیان کرد یارانه بگیران فعلی با توجه با آخرین بروز رسانی یارانه دریافت می کنند و افرادی که نسبت به دهک بندی خود اعتراض کرده و ناراضی هستند در تاریخ بندی بروز رسانی اطلاعات اعتراض آنها بررسی شده و تغییرات لازم اجرایی خواهد شد.